De sista skälvande minuterna…

Efter 192 timmar är det slut. Om vi ska tro skaparna av serien har Jack Bauer har jagat sin sista terrorist. I åtta säsonger, eller åtta dygn (varje säsong har ju utspelat sig under ett dygn) jagade han allt ifrån korrupta presidenter till arabiska terrorister och säsong åtta är inget undantag. Här är det ett fredsavtal som står på spel. USA:s president Taylor har lyckats övertala president Hassan från Islamic Republic of Kamistan och Rysslands president Suvarov att skriva under ett fredsavtal som, om det skrivs under, kommer att bli historiskt. Men naturligtvis kommer det hinder i vägen. Hinder som ingen annan än Jack Bauer kan fixa…

Bauer å sin sida har slutat som CTU-agent och tänkte dra sig tillbaka, umgås med sin dotter och sitt barnbarn, men hur kul hade det blivit? I stället dras han in i detta och får som vanligt sätta livet på spel, mer än en gång. Grupper från president Hassans hemland gillar inte att han "sålt sig till väst" som de uttrycker det och gör allt för att förhindra att fredsavtalet skrivs under. De tar till allt från kidnappning till bomber som de hotar spränga mitt på Manhattan. Allt är precis som vanligt när det gäller "24" med andra ord.

Tyvärr är denna den åttonde och sista säsongen långt ifrån seriens bästa. Man börjar rätt bra för att sen hamna i en svacka som håller i sig fram till avsnitt 19, 20 för att sen dra till med en avslutning som är väldigt värdig "24". Utan att veta skulle jag gissa att skaparna av serien fick veta att serien lagts ner runt avsnitt 17, 18 och därför bestämde sig för att gå ut på ett storstilat sätt. Och det var tur det för hade det fortsatt i den stil man valde under säsongens mitt hade nog denna blivit seriens sämsta säsong. Nu tar det sig och slutet blir trots allt ett värdigt slut på historien om Jack Bauer (om det nu inte blir mer…). Kanske hade jag själv valt ett mindre amerikanskt slut men det duger.

Som vanligt är det Kiefer Sutherland som spelar Jack men vi återser även Mary Lynn Rajskub som Chloe O'Brian, Annie Wersching som Renee Walker och Cherry Jones som president Taylor. Den enda som inte gör sin roll bra är Katee Sackhoff som Dana Walsh. Hon ser mest ut som om hon går omkring och är arg eller ledsen hela tiden och till slut vill man bara att Bauer ska "ta hand om" henne i stället för skurkarna. Vi får även se Freddie Prinze Jr. som Cole Ortiz, Jacks kollega och Danas blivande man.

Jag har följt "24" sedan starten och även om själva idén med att varje avsnitt är en timme i Jacks liv urvattnats lite funkar det fortfarande. Det är inte seriens huvudsyfte att vara banbrytande längre som den var i början, men den fungerar fortfarande och det är skönt att de slutar medan den fortfarande gör det. Tack för de åtta dygn du underhållit oss, Jack Bauer.

Som vanligt får vi en massa extramaterial. Den här gången får vi se kulisserna för CTU, borttagna scener, 24 korta dokumentärer, en för varje avsnitt. Vi får även se hur man med hjälp av greenscreens förvandlade kulisserna i Los Angeles till New York. Vi får även se en scen med Chloe där hon förhörs om var Jack befinner sig.

1. I tidigare säsonger har det alltid ingått en hel del tortyr. Detta blev vi dock rätt besparade från under säsong åtta. Dock ser man till att öka procenten tortyrscener under säsongens sista fyra avsnitt.

2. Gregory Itzin gör ett välkommet inhopp som president Charles Logan igen.

3. Jag hoppas de nöjer sig med detta nu och inte fortsätter, vare sig med eller utan Jack.

HANS-ÅKE LILJA (2010-12-05)