Supersuccé med svenska humoreliten

Egentligen är jag helt fel målgrupp för serien. Jag är singel, har inga barn och bor i lägenhet. Personerna som skildras i serien är par, har barn eller ska få barn och bor i villor. Det är önskade och oönskade parmiddagar korsade med röjning i trädgården och utlåning av verktyg, saker jag egentligen inte kan relatera till. Men jag skrattar ändå åt situationshumorn, så med andra ord är "Solsidan" en serie alla kan - om de inte redan har - roas av.

Alex (Felix Herngren) har bestämt sig för att flytta hem till "Saltis" från Stockholm. Tillsammans med gravida sambon Anna (Mia Skäringer) tar de över Alex familjehem. Mja, riktigt så enkelt går det inte för Alex mamma (Mona Malm) vill bestämt stanna kvar vilket retar Anna till vansinne, men slutligen flyttar hon men passar ändå på att dyka upp när det passar som sämst.

Runt knuten, i en betydligt lyxigare tillvaro finns bästa kompisen Fredde (Johan Rheborg) med frun Mickan (Josephine Bornebusch) och deras barn. Hur väl Fredde än vill är han indirekt ansvarig för i princip allt trassel Alex hamnar i. I området finns även barndomskompisen och notoriskt snåle Ove (Henrik Dorsin) med frun Anette (Malin Cederblad). Lika omöjlig Ove är på att lämna tillbaka saker han lånat, lika omöjlig är han att bli av med.

Seriens 10 avsnitt skildrar Alex acklimatisering till livet som husägare i Saltsjöbaden medan Annas mage växer och förlossningen närmar sig. Han lyckas bli ovän med den sura grannen, tro att han inte är far till barnet, tävla i matlagning, få åldersnoja, misslyckas med att verka kulturell och betala dyrt för andras misstag. Anna väljer ett unikt namn till barnet, får hormonsvallningar, gör bort sig på gymmet och försöker komma in i det lite finare livet på gräddhyllan. Fredde har allvarliga grillproblem, grubblar över både sin hårväxt och potens, fixar en "hundvalp" och trasslar med Skattemyndigheterna. Mickan mäter sig med sina väninnor, får utslag, blir stressjuk och spenderar Freddes pengar.

Och Ove, han fixar salt till midsommarfesten.

"Solsidan" blev en jättesuccé. Först på TV hos TV4 och nu på DVD där den i skrivandets stund ligger etta på topplistan på två av Sveriges största nätbutiker och trea på ytterligare en. Ser man serien är det lätt att förstå varför - det är helt enkelt en mycket rolig serie som effektivt lyckas skildra relationerna och konflikterna mellan män och kvinnor, mellan vänner och mellan klasser - hela tiden på ett humoristiskt sätt. Att man skrapat ihop vad man skulle kunna kalla för gräddan i humorsverige till de olika rollerna är förstås en väldigt bidragande åsikt och det finns inget att klaga på. Precis rätt personer i rätt roller.

Formen på serien är ganska basic, men den bryts av av drömsekvenser som i vanliga fall kanske skulle kännas lite trista, men här är de med för att skruva till allting ett par varv extra, vilket gör att de känns väldigt befogade.

Med en sammanlagd speltid på strax under fyra timmar går det väldigt enkelt att klämma hela säsongen i en eller två sittningar, och när man väl börjat titta är det svårt att sluta. Det är ett mycket bra betyg.

Som extramaterial erbjuds en bunt bloopers.

1. Utgåvan har ingen textning, vilket är lite märkligt.

2. Skaparna har uttryckt viss prestationsångest inför säsong 2 och det är bara att hålla tummarna för att de lyckas. Allt för många svenska komedieserier har bara hållt under en säsong.