Lättglömd medelmåttig distraktion

Den nya japanska splatteractionvågen har som väntat sina bättre och sämre inslag. Humorn och de underhållande effekterna i "The Machine Girl" har hittills inte toppats enligt mig. "Samurai Princess" var en rörig amatörsoppa som förlitade sig på tusentals blodfontäner och skruvade vapentyper istället för humor och hisnande actionscener. I samband med att jag recenserade just "Samurai Princess" såg jag trailern för den kommande "RoboGeisha", och det såg verkligen inte bra ut. Återigen bara virrigt fladder med usla datorgenererade effekter. Så det var något motvilligt jag stoppade DVD:n i spelaren.

Yoshie är assistent till sin syster Keiku som är geisha. Yoshies hopp är att en dag också bli geisha, men hennes syster låter henne gärna veta hur oduglig hon är och att hon aldrig kommer att lyckas bli mer än en "maiko" (geishalärling/medhjälpare). När en högt uppsatt chef för Kageno Stålindustrier möter syskonen ser han hur Yoshie i smyg, irriterad över sin dryga syster, river itu en telefonkatalog med bara händerna.

Den unge mannen bjuder in flickorna att möta företagschefen, hans far. Där blir flickorna tvingade att förvandlas till teknikförstärka mördargeishor i uppdrag att hjälpa Kageno att förstöra världen...

Regissören Noboru Iguchi och de två effektmakarna Tsuyoshi Kazuno och Yoshihiro Nishimura gjorde tillsammans den ovan nämnda "The Machine Girl". Det märks här. Vi får en story som faktiskt går att följa, och blodfontänerna är tacksamt få. Stilen är väldigt lik en trashig anime, där folk utbrister buskisartade kommentarer här och där. Till exempel skjuter en tjej kaststjärnor ur baken rakt i ansiktet på en man som utbrister: "Men, jag dör ju!"

Återigen får vi uppfinningsrika vapen och typiskt vrickade idéer rakt genom. Det negativa är väl att skådespeleriet ofta inte räcker till, och många fightingscener lider illa av osmidigt folk som verkar vara lika förberedda som ett gäng lågstadieelever på roliga timmen. Resultatet är småroligt men mest fånigt och föga mer än 100 minuter lättglömd medelmåttig distraktion.

Filmen finns i två versioner, bioversionen som vi får här och en unrated-version med extra datoranimerat blod pålagt i ett par scener. Inget man direkt saknar, men en jämförelse kan ses på Movie-Censorship.com.

Spinoff-kortfilmen "Geisha Cop", som egentligen är ett 17 minuter långt tv-program med reklamavbrott i, handlar om en tjej som nästlar sig in i Kageno Stålindustrier för att hitta sin försvunne bror. Ganska fånig men smått underhållande i ungefär samma nivå som filmen. Sedan har vi en trailer för filmen, en slideshow på tre minuter bestående av bilder ur filmen (alltså helt meningslöst), samt ett gäng trailers för filmer från samma distributör.

1. Fantasifullt vapen #1: Yoshies robotben förvandlas till en stridsvagn som drivs av att hon spelar på sin "shamisen" (stränginstrument)!

2. Fantasifullt vapen #2: Stjärtsvärd och stjärtkaststjärnor!

3. Fantasifullt vapen #3: Tuttar som sprutar frätande syramjölk!