Tidig återvinning

Efter att den första säsongen av "Monty Python's Flying Circus" hade visats i England 1969-70 tyckte entreprenören Victor Lownes, bas över engelska Playboy, att det bästa sättet att introducera humorgruppen i USA var via en film.

Till "Livet é Python", eller "And Now for Something Completely Different" som den heter i original, samlades de bästa sketcherna från den första säsongen ihop med några från den andra och spelades in på nytt. Budgeten var extremt låg, och när filmen gick upp på engelska biografer i september 1971 hade den andra säsongen redan visats och engelsmännen fick egentligen inget nytt och såg sig snuvade, speciellt som filmens originaltitel utlovade något "annorlunda". Amerikanerna fick vänta ytterligare ett år på filmen, men den blev inte den succé man hade räknat med. De var helt enkelt inte redo för Monty Pythons humor. Än.

Även jag kan känna mig lite besviken över denna tidiga återvinning. Det är lite som när band spelar in gamla låtar på nytt. Ibland blir det bra och ibland blir det bara lite som en axelryckning. Jag är inte tillräckligt stort Monty Python-freak för att avgöra om vissa av dessa återinspelningar är bättre än sina original, men en sketch som "Nudge, nudge" är defintivt sämre här. Personligen tycker jag att den roligaste sketchen placerats sist i samlingen - "Upper Class Twit of the Year", som i sitt format sannolikt inspirerat Galenskaparna After Shave i sina sport/tävlingssketcher.

Styrkan i Monty Python är att allt känns så planerat och uttänkt, vilket framgår allra tydligast i avsnitten, och även om detta är en samling så hänger allt ihop - från John Cleeses presentatör som yppar frasen "And now for something completely different" då och då, via Graham Chapmans strama militär som dömmer ut vissa sketcher som "fåniga" till så klart Terry Gilliams otroligt absurda animationer.

Men som sagt, det är en återvinning och det blir inte så överdrivet kul när man sett originalsketcherna.

Som extramaterial finns skrivna biografier och filmografier för alla medlemmar utom Terry Gilliam.

1. Filmen fick en andra chans i USA 1974 och då gick det bättre. TV-serien hade dessutom börjat visas då.