En rätt seg tillställning…

Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar på "Predators". Jag vet dock att de inte var så jättehöga vilket gör det ännu värre att jag sen tyckte filmen var rätt seg. Det tar ett bra tag innan det händer så värst mycket och det är inte utan att jag sträcker mig lite efter fjärrkontrollen för att snabbspola vid några tillfällen. Nu gör jag inte det men det hade inte gjort något om man kortat filmen lite.

När filmen börjar ser vi hur ett gäng människor trillar ner från vad som verkar vara tomma intet för att landa i en djungel som de aldrig sett förut och inte har en aning om var den ligger. De vet inte var de är eller varför de är där. Det enda de vet är att de flesta av dem har ett våldsamt förflutet. Antingen som soldat eller på brottets bana. De vet också att de nyss levde sitt liv som vanligt för att i nästa sekund vakna upp i fritt fall. Snart visar det sig dock att de är på en okänd planet som predators använder som övningsplanet. De släpper ut ett gäng människor som de sen jagar. En övning och nöjeshandling från deras sida.

Idén med filmen låter rätt bra, men karaktärerna är i de flesta fall rätt stereotypa och inte speciellt spännande. Detsamma gäller handlingen. Det är lite spännande innan man vet varför de hamnat i djungeln, men när de väl vet det försvinner spänningen helt och filmen utvecklas till en rätt ordinär actionrulle som aldrig kommer i närheten av originalfilmen.

Det är också under denna period som filmen har sin svacka. När de vandrar i djungeln och försöker hitta de onda predatorerna blir det mycket vandrande utan speciellt spännande handling. Hade man kortat den en halvtimme och låtit Laurence Fishburne (som dyker upp i en liten biroll) få mer utrymme hade man kanske lyckats komma i mål med en någorlunda lyckad film. Nu gör man det inte.

Det vi får här är en tecknad film som, enligt texten, ska förklara varför det sitter en predator uppspänd på korset i filmen. Personligen fattar jag inte alls vad Rodriguez vill säga med detta men det kanske bara är jag…

1. När de upptäcker att de befinner sig på en planet slår specialeffekterna nytt rekord i dåliga effekter. Det ser verkligen inte trovärdigt ut.

2. Var är Arnold när man behöver honom?

3. Det dyker upp en predator som verkar ha bytt sida. Han försvinner dock rätt snabbt och tillför inte handlingen så mycket vilket är synd.