Härligt burlesk kattbuljong

Den här burleska filmbuljongen går verkligen inte av för hackor. Jämte "Underground" (1995) är "Svart katt, vit katt" (1998) bosniern Emir Kusturicas bästa film. Om "Underground" är en märklig politisk filmodyssé över ett sönderfallande Jugoslavien, med en svärta i satiren, tillåter sig Kusturica att skoja till det så in i helvete i "Svart katt, vit katt". Det här är ett praktverk som sprudlar av färg, dånande mässingsmusik och skitiga figurer. Den landade som en bomb i slutet av 1990-talet och markerade det folkliga startskottet för Kusturicas karriär som filmskapare. Kritikerna hade han ju redan vunnit, med "Zigenarnas tid" 1988. Nu fick även den breda publiken upptäcka hur roligt det är med en fet sugga som äter upp en bil, hur svängigt det är med zigensk musik och hur fränt det är med en kvinna som drar ut en fyrtumsspik med arslet. I Sverige fick till och med somliga svennar möjlighet att credda lite inför ex-jugoslaviska vänner. 1998 var det hyggligt gångbart att plocka fram soundtracket på förfesten och vräka på med galna blåsdansrytmer av trojkan Aralica/Karajlic/Sparavalo.

Egentligen är väl "Svart katt, vit katt" i grund och botten en "Romeo och Julia"-historia. Sjuttonåriga Zare (Florijan Ajdini) bor med pappa Matko (Bajram Severdzan) vid en bred flod i ett ej namngivet land på Balkan. Han är en riktig förlorare, Matko Destanov, som ständigt dagdrömmer om det stora klippet. Han är en i raden av zigenska skojare som bor vid flodstranden och lever på vad floden ger, exempelvis i form av ryskt smuggelgods från Bulgarien. Av en slump ramlar han över en chans att roffa åt sig tjugo godsvagnar med bensin, en affär som kan göra honom precis så rik som han drömmer om. Men för att vinna stort måste han satsa stort, han behöver startkapital. Medan Matko ger sig av för att skaffa kompanjoner utvecklas en kärlekshistoria mellan Zare och servitrisen Ida (Branka Katic).

Snart har knarkaren och svinpälsen Dadan (Srdjan Todorovic) lurat Matko inte bara på en stor summa pengar utan också på de tjugo godsvagnarna med bensin. För att bli kvitt föreslår Dadan att Matko ska gifta bort sin son med Dadans syster Afrodita, som är "en meter och ett rakblad lång". Men sonen är ju förälskad i Ida och Dadans syster Afrodita väntar på den rätta. Nu rustas raskt till tvångsbröllop. Och mitt i alltihop dör en nära familjemedlem. Så det blir minst sagt en rejäl oreda.

Det här är inte alls en unik historia, du har garanterat sett den förut, men den innehåller så många vackra och roliga detaljer att man kan se filmen med nya glasögon varje gång. Jag har sett den här filmen några gånger genom åren. Det tydligaste intrycket jag har, som fortfarande lever kvar, är hur briljant Bajram Severdzan är i rollen som småtjuven Matko Destanov. Han porträtterar en misslyckad tiggare, som inte kan göra något rätt, en hunsad och stukad, en av de bortglömda. Han blir som mest tragisk när han lovar sonen en båt. "När jag blir rik ska du få en båt." Då är han inspirerad av att de just siktat en tysk flodbåt. Allt Matko gör är bestämt av andra, så när filmen rullar på sjunker han djupare och djupare, tills man undrar om människan överhuvudtaget har någon moral i kroppen. Det är naturligtvis Matko som hjälper en av karaktärerna upp ur ett dass, i slutet av filmen, när alla andra svikit.

Jag är tacksam för att "Svart katt, vit katt" nu återigen finns att få tag i på dvd i Sverige, i en nyrelease av Pan Vision.

Enligt konvolutet skall finnas trailer, filmografier och ett bildspel. Inget av detta hittar jag på mitt ex, tyvärr.

1. Kusturica gör just nu en dokumentärfilm om Diego Maradona. Det är lite roligt att Matko ropar just "Maradona" vid ett tillfälle i filmen.

2. Goran Bregovic, som Kusturica samarbetade med i filmerna innan "Svart katt, vit katt", är utbytt i denna film. Det märks knappt, det är samma härliga brasstempo. Hursomhelst - Bregovic kommer till Stockholms konserthus 19 april.

3. Är det överhuvudtaget möjligt att dra ut en spik med ringmuskeln? Det är en helt absurd scen, som den galanta Zdena Hurtocakova, kallad "Den Svarta Obelisken", klarar med glans.

TOBIAS JOHANSSON (2007-03-17)