Guds vrede gör de goda till de onda

Aj aj aj, den här filmen kunde blivit riktigt bra, men dessvärre gör den mig bara grymt besviken.

Upplägget är i grund och botten ganska bra: Gud har ledsnat på människorna och beordrar sina änglar att flyga ned från himlen och släppa loss hans vrede och framför allt se till att ett speciellt barn inte föds. Ärkeängeln Michael går emot ordern, färdas till jorden, skär av sig vingarna och beslutar sig för att skydda de ofödda barnet till varje pris samtidigt som världen kollapsar när änglarna tar över människornas kroppar.

Okej, det kanske inte är så bra upplägg, men det är något i själva temat med änglar som blir onda som kittlar mig. Det tyckte jag redan när jag såg Kevin Smiths "Dogma", som visserligen inte har en lika mörk inramning som "Legion", men som ändå gav en obehaglig känsla.

Tyvärr är resultatet en ganska trist skräckaction som har svårt att lägga fram sin story på ett trovärdigt sätt. När ärkeängeln Michael (Paul Bettany) berättar vad som pågår så har folk svårt för att ta honom på allvar och så känner jag som tittare också. Det är ett misslyckande som gör att filmen mest känns lite småfånig och dessvärre även ganska seg. Varje actionparti följs av långsamma, pratiga sekvenser som gör att tempot går upp och ned och ett naturligt flyt infinner sig aldrig.

Platsen för bataljen är en nedgången diner mitt ute i obygden där så klart en lite väl uttänkt mix av människor samlats av olika anledningar. Sist av alla anländer Michael och strax där på - faktiskt redan innan, då en gammal dam förvandlats till en demon - börjar det hända konstigheter. Zombieliknande människor omringar huset och våra hjältar får slåss mot dem med eldvapen. Till slut anländer även ängeln Gabriel (Kevin Durand) för att göra det som Michael vägrade göra.

Det är en del bekanta ansikten i filmen, men det är ingen riktigt som gör något extraordinärt för att lyfta den till någon högre nivå. En veteran som Dennis Quaid gör en rätt blek insats och hans karaktär kunde utan problem ersatts av någon betydligt mindre känd skådespelare.

För mig är "Legion" en stor besvikelse, och då hade jag ändå inga speciella förväntningar innan jag såg den.

Blu-ray-utgåvan innehåller väldigt mycket extramaterial och då är det ju lite synd att man inte uppskattar filmen mer. Det finns en rad bakomfilmer som går igenom det mesta, från specieleffekter till skådespelare, från dataanimationer till kulisser och så vidare. Den största behållningen för min del är att så många av de effekter i filmen som jag trodde var rena dataanimeringar faktiskt var praktiska effekter med digital suddning av vajrar och extraben med mera. Det gillar jag.

Vidare finns det tre sätt att se filmen och samtidigt få extramaterial medan man tittar. Man kan slå på MovieIQ+sync eller BD-Live och få material den vägen, eller så kan man slå på en picture-in-picture-funktion. I inledningen av den senare säger regissören Scott Charles Stewart att han själv lärt sig mycket om hur man gör film genom att titta på bakomfilmer och att han hoppas att aspirerande filmmakare ska få ut samma sak ur "Legion". Och faktum är att extramaterialet i stort har en ganska teknisk touch med möjligen filmmakare som främsta målgrupp.

1. Ljud i film är en sådan där självklar sak som man egentligen aldrig riktigt tänker på om man inte är väldigt intresserad av det, men rätt ljud på rätt ställe är synnerligen effektivt. I "Legion" gillar ljudet som signalerar att Gabriel är i antågande. Maffigt!

2. Baksidetexten pratar om "ondskans arméer" vilket är lite roligt i och med att det faktiskt är de goda arméerna som blivit onda.

3. I samband med att "Legion" kommer ut kan man köpa en dubbelutgåva där filmen "Gabriel" från 2007 också ingår. Förutom att de behandlar ungefär samma tema, så finns det inga kopplingar i övrigt: "Legion" är inte en uppföljare och det är inte ens samma folk som gjort filmerna.

ANDERS JAKOBSON (2010-09-24)