Oj, vad oväntat…

"I love you Phillip Morris" måste vara ett av de mest oväntade dragen Jim Carrey och Ewan McGregor gjort i sina karriärer. Carrey brukar ju spela den rolige gubben med en million ansiktsuttryck och McGregors filmer brukar vara lite mer actioninriktade och seriösa. Här släpper de dock allt sådant och spelar istället det homosexuella paret Steven Russell och Phillip Morris.

Egentligen handlar filmen om Steven Russell (Carrey) och hans liv. Han började tidigt sin bana som bedragare och till en början var det mest sig själv han bedrog när han levde som heterosexuell istället för homosexuell. En bilolycka fick honom dock att sluta leva en lögn och istället leva ut som den homosexuelle mannen han var. Tyvärr tog han i lite för mycket och som han säger själv i filmen "det kostar att vara homosexuell". Så för att klara sig vidlyftiga leverne började han svindla folk vilket i sin tur resulterade i att han hamnade i fängelset vilket i sin tur ledde till att han träffade Phillip Morris.

Både Carrey och McGregor gör fantastiska skådespelarinsatser i filmen. Så olikt vad de brukar göra men ändå så bra. Filmens handling berättas genom återblickar från Russell när han ligger på sin dödsbädd. En väldigt passande berättarstil. Allt med "I love you Phillip Morris", från titel till rollistan tyder på att det skulle handla om en komedi men det gör det alltså inte. Visst, det finns humoristiska inslag i filmen men det är inte en komedi vi bjuds på. Snarare ett drama som emellanåt blir rätt tungt.

Det som förvånar mig mest är dock de ganska avancerade sexscenerna. Inget visas, men väldigt mycket uttalas och antyds. Nu är vi ju rätt liberala här i Sverige men jag kan inte låta bli att fundera på hur detta togs emot i USA där man har en rätt konservativ syn på sex i film. "I love you Phillip Morris" är nog en vara de mest oväntade filmerna jag sett i år, men samtidigt en av de bättre. Som sagt gör både Carrey och McGregor riktigt bra insatser och det är väldigt roligt att se dem i så här oväntade roller.

En bakom kulisserna-film som berättar lite om hur inspelningen gick till och vad de inblandade tycker om filmen. Kul att höra Jim Carrey berätta om sin roll. Kunde kanske ha varit lite mer ingående dock…

1. Filmen bygger på den riktige Steven Russells liv och man ser den riktige Phillip Morris stå bredvid Jim Carrey i den sista rättssalsscenen i filmen.

2. Scenen där Steven Russell blir påkörd i sin bil är otroligt bra gjord.

3. OM det stämmer att Steven Russells liv var såhär har han verkligen levt ett intressant liv. Dock måste man nog fråga sig hur mycket de finslipat för att få till en historia som passar på film.