Hotar från underjorden

"Tremors" från 1990 blandar på ett effektivt sätt skräck och komedi, och känns idag småklassisk, mest kanske för oss som såg den på video och tv när vi var små. Det är ännu en film som känns ganska fantastisk att idag få uppleva på blu-ray med upputsad bild och i korrekt aspect ratio, till skillnad från de tidigare nämnda formatens kärva grynighet.

Handlingen, som är tydligt inspirerad av 50-talets monsterfilmer, utspelar sig i ökensamhället Perfection, Nevada, en håla med en population på 14 personer. Byns befolkning kommer dock strax att minska, eftersom ett antal enorma, människoätande maskar börjat röra sig under marken. Efter några dödsfall börjar Val (Kevin Bacon) och Earl (Fred Ward), två ströjobbande rednecks, med hjälp av unga seismologen Rhonda (Finn Carter) komma till insikt om vad som händer, och får snart kämpa för sin egen och övriga ortsbors överlevnad.

Det hör till saken att de människoätande maskarna jagar genom att känna av vibrationer i marken, vilken våra hjältar till varje pris måste undvika att trampa på. Detta är ett ganska smart koncept för en rysare, då det ständigt tvingar protagonisterna att tänka ut nya lösningar för hur de ska ta sig från stadens hustak till bergsklippornas avlägsna säkerhet utan att nudda mark. Då maskarna inte heller är några dumskallar utan kontinuerligt lär sig att motarbeta bybornas planer utvecklas berättelsen till en spännande katt- och råtta-lek där ingen lösning är vattentät.

Trots filmens ålder, som placerar den bara några år innan datoreffekternas definitiva intåg, håller specialeffekterna hög klass än idag. Precis som monstret i "Hajen" tjänar mördarrmaskarna på att representeras av modeller och animatroniska dockor, då man verkligen känner att de finns där i samma bild som de mänskliga karaktärerna. "Tremors" hade inte någon superbudget, men lyckas ändå leverera sin illusion förhållandevis intakt till eftervärlden.

Detta skulle förstås inte räcka om det inte vore för de roliga karaktärerna, som förutom Bacons och Wards tidstypiskt smågnabbande kompispar utgörs främst av gifta vapenfanatikerparet Burt och Heather Gummer, spelade av Michel Gross och Reba Mcentire. Scenen där en mask bryter sig igenom väggen till deras hobbyrum i källaren, varpå kameran panorerar åt sidan för att avslöja parets vapensamling, som täcker en hel vägg och är redo att användas på fläcken, kan mycket väl vara filmens roligaste. Detta tjänar inte bara komiska syften, utan förhöjer också spänningen. Man vill att karaktärerna ska överleva just för att de är kul att se på. Det obligatoriska kärleksintresset finns även det med, representerat av Val och Rhonda.

Filmen är sällan speciellt skrämmande, och inbjuder inte heller till skratt i parti och minut. Den lyckas däremot att hålla en perfekt balans mellan de komiska och de läskiga inslagen, något många filmer eftersträvat men få lyckats med. Den lättsamma tonen ger "Tremors" en äventyrskänsla som kan vara avkopplande i jämförelse till alla stenseriösa, mörka rysare där ute.

Skivan innehåller en nästan timslång dokumentär från 1998 där man intervjuat bland andra filmens producenter, manusförfattare och regissören Ron Underwood, som med "Tremors" gjorde sin första långfilm. Filmens produktion från idé till färdigt stadium avhandlas tämligen ingående, och man har till och med tagit sig tid till att prata med snubbarna som byggde modeller av maskar och interiörer. Mest intressant är att få inblick i hur olika scener löstes rent specialeffektsmässigt, och jag slutar aldrig förundras över vilka enkla men ändå snillrika knep man tar till för att ge en illusion av verklighet.

Efter dokumentären följer ett antal korta featurettes, inspelade samtidigt som filmen i marknadsföringssyfte. Kort, fluffigt och ointressant.

1. För oss i Sverige är filmen betydligt mer känd under titeln "Hotet från underjorden".

2. Filmen var ingen större framgång på biograferna, men blev en succé just på video och i tv.