Ytterligare en brottare gör film, eller?

Ni som kan er wrestling vet att John Cena är ett stort namn inom WWE och amerikansk wrestling. Han har tidigare varit med i några actionfilmer men nu får vi se honom i hans första drama och det är nu det börjar bli svårt. Stå och skjuta med en kulspruta kan nästan vem som helst göra. "Legendary" marknadsförs lite som en John Cena-film vilket till en början kan tyckas lite underligt med tanke på att både Patricia Clarkson och Danny Glover finns med i rollistan men när man sen ser att det är WWE:s eget bolag som gett ut filmen förstår man varför. Nu klarar sig dock Cena bra, men jag är inte helt övertygad om att han är ett affischnamn än.

I filmen spelar Cena Mike, den äldre brodern som lämnar familjen (mor och lillebror) när hans far omkommer i en bilolycka. Mike anklagar sig själv för att han inte kunde rädda sin far och väljer då att försvinna istället för att ta tag i problemet. Lillebror Cal ger dock inte upp utan bestämmer sig för att få ihop familjen igen. För att lyckas med det följer han i sin far och brors spår och börjar med brottning. Och nu är det vanlig brottning som gäller, inte wrestling. Problemet är bara att Cal är väldigt tanig och allt annat än vältränad. Han hoppas dock att Mike ska hjälpa honom och på så vis också få ihop familjen igen.

Att säga att John Cena bara är ytterligare en brottare som ger sig på en filmkarriär är inte helt rättvist mot Cena. Visst, han får säkert roller lättare för att han är den han är, kanske enbart för att han är den han är, men med "Legendary" gör han ändå en rätt lyckad insats. Han kommer inte få någon Oscar, men han gör ändå hyfsat ifrån sig och jämfört med många andra brottare gör han nästan en Oscarsvärd insats. Det som dock talar lite emot honom är att man ser honom som wrestlern John Cena hela tiden och inte den rollfigur han spelar.

Hur som helst får han godkänt. Filmen i sig får även den godkänt. Den är dock alldeles för lång (lite över två timmar) och lite för stillastående. Det som händer händer lite för sakta och däremellan blir det lite för mycket dötid. Hade man kortat den med en halvtimme och stramat upp den lite hade den kunnat bli riktigt bra. Dock känns det som ett bra försök av John Cena. Clarkson och Glover gör det som förväntas av dem så där finns det inget att klaga på, och något han kan bygga vidare på.

Tre korta filmer (runt fem minuter styck) bjuds vi på. En handlar om hur filmen spelades in, eller rättare sagt den innehåller intervjuer med de inblandade där de berättar hur filmen spelades in. En visar missar och tabbar från inspelningen och den sista visar hur skådespelarna fick lära sig brottas. Och det roliga här är att John Cena själv inte hade brottats (vanlig brottning) utan behövde lära sig från början han också.

1. Jag tror John Cena skulle tjäna på att försöka förändra sitt utseende lite när han spelar in film så man inte blandar ihop hans rollfigur med wrestlern John Cena.

2. Danny Glover får tyvärr bara en lite biroll i filmen men han gör det bra.

3. Devon Graye som spelar Cal spelar även Dexter som ung i TV-serien "Dexter".