Pestens medeltid

Ibland är det oerhört skönt att se en episk, historisk skildring som inte alls förlitar sig på green screen och CGI-effekter utan helt och hållet på praktiska effekter och verkliga miljöer. Medeltidens England har i "Black Deaths" fall gestaltats av det tyska förbundslandet Sachsen-Anhalt i den nordöstra delen av landet, vilket räcker gott och väl för att sätta en speciell prägel på filmen. Det är uppenbart att filmen i förhållande till andra historiska dramer bara kostat en spottstyver, men det har inte behövts någon jättebudget för att få till en bra film i det här fallet.

Digerdöden har precis brutit ut och sätter skräck i hela England. Folk dör som flugor och alla spekulerar i om det är gud som straffar dem eller om det hela är djävulens verk. Den unga munken Osmond (Eddie Redmayne) skickar iväg sin flickvän (!) för att skydda henne från smittan. Själv måste han stanna för det vore att svika gud att lämna klostret, men han ber om någon sorts räddning för att kunna återförenas med sin kärlek. Räddningen kommer i form av den skräckinjagande riddaren Ulric (Sean Bean) som vänder sig till klostret i jakt efter en vägvisare. Han menar att det finns en by i ett träsk som är helt försonade från pesten som han vill hitta. I och med att platsen är i närheten av dit Osmond skickat sin flickvän erbjuder han sina tjänster.

Ulric har dock inte riktigt berättat hela sanningen, för med sig har han ett helt band av tveksamma typer med en otäck bur i bagaget. Ulric menar nu att i byn finns en nekromant — en gudlös människa som kan återuppväcka de döda — som han ska fånga in och lämna till en biskop. Den långa resan inleds och längs vägen väntar blodspillan och figurer som gud har glömt.

Det byggs upp en ganska obehaglig stämning i filmen med en del effektiva scener och karismatiska karaktärer. Det är helt klart betydligt mer skräck än ett äventyr och det blir ett par väldigt blodiga sekvenser när gänget möter oönskade motståndare.

Jag gillar att man inte krånglat till filmen och att det mesta kretsar kring den gamla kristna tron, som i sig rymmer mycket mystik. Det är sällan man stöter på skräck som inte är "modern". Jag får lite samma känsla som den finska "Sauna" gav mig — en ganska uttjatad genre fast satt i en originell miljö som bara ger ett tätt och spännande resultat.

Inte alls tokigt.

Som synes av faktarutan till höger innehåller filmen en del extramaterial, men tyvärr har vi enbart fått ta del av en screener som bara innehöll filmen.

1. Det irriterar mig att Sean Bean ser exakt ut som sin "Sagan om ringen"-paradroll Boromir i filmen. Samma frisyr, samma skägg. Han borde väl reagerat själv när han provade smink och frisyr innan inspelningen: "Ska jag se ut så här igen?"

2. Om ni söker upp filmen på Discshop så rekommenderar jag er inte att läsa texten om filmen då den i princip berättar hela handlingen.

3. Regissören Christopher Smith har tidigare bland annat gjort filmen "Severance".

ANDERS JAKOBSON (2010-10-29)