Snärtigt berättat om Facebooks historia

1. Nyheten kommer om att man ska göra en film om historien bakom Facebook. Jag är väldigt skeptisk.

2. Aaron Sorkin ("Vita huset", "Studio 60 on the Sunset Strip") ska skriva manuset. En av mina favoritförfattare, men jag är fortfarande skeptisk.

3. David Fincher ("Fight Club", "Zodiac", "Benjamin Buttons otroliga liv") ska regissera. En av mina favoritregissörer, men jag är fortfarande skeptisk.

4. Trailern till filmen kommer. Jag är inte längre skeptisk.

"The Social Network" satt långt inne hos mig, så länge den bara existerade i teorin, men den slutgiltiga filmen är mycket bra, fast inte helt sanningsenlig, men säg den biopic som är det? Det hela börjar 2003 när Harvardstudenten Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) dumpas av sin tjej och på fyllan dels bloggar av sig och dels sätter ihop ett sorts spel för att betygsätta tjejer. Han rafsar snabbt ihop ett par script som plockar ned bilder på alla studenter från skolornas hemsidor och lanserar facemash.com som på nolltid blir så populärt att Harvards nät kollapsar. Zuckerberg blir känd och ökänd på kuppen.

Tvillingbröderna Cameron och Tyler Winklevoss (Armie Hammer) och Divya Narendra (Max Minghella) kontaktar Zuckerberg då de har en idé om ett exklusivt socialt nätverk för Harvardstudenter och behöver en vass programmerare. Zuckerberg tackar ja, men utvecklar sin egen sajt i stället – TheFacebook.com, med ekonomisk hjälp från vännen Eduardo Saverin (Andrew Garfield). Snabbt blir TheFacebook.com en succé, till tvillingbrödernas stora vansinne då de anser att Zuckerberg stulit deras idé, och för att utveckla idén vidare träffar Zuckerberg och Saverin Napstergrundaren Sean Parker (Justin Timberlake) och det är där någonstans vänskapen börjar få en allvarlig törn.

Filmen berättar tre olika historier samtidigt. Dels själva bakgrundshistorien, enligt min sammanfattning ovan, och dels när Facebook blivit den enorma supersucccén den är idag och Zuckerberg blivit stämd av både Saverin och Winklevossbröderna. Det blir inledningsvis lite rörigt, men ganska snart håller man i sär de olika historierna. Upplägget är dock bra, för även om vi tittare vet att Facebook är en framgångssaga av massiva mått så är det intressant att se hur allting växte fram. Kreativiteten flödar i en del rätt så datanördiga sekvenser samtidigt som allting handlar om att komma på rätt idé vid rätt tillfälle och helt enkelt vara först. Facebook var inte det första sociala nätverket, men det som lyckades allra bäst på att samla alla sociala funktioner på ett ställe.

Aaron Sorkin har skrivit ett så dialogspäckat manus att skådespelarna får prata fort som attan, och det ger en snärtig och intelligent känsla. Zuckerberg är i Jesse Eisenbergs tappning smart och sarkastisk, alltid med en svidande replik när han pressas på svar. Det är lite svårt att avgöra om man ska sympatisera med honom eller inte, men Eisenberg spelar så bra att man bara måste älska honom, även om han är the bad guy. Eller är han det? Det är lite upp till tittaren att avgöra. Historien om Facebook är snårig, men betydligt mer intressant än jag initialt trodde.

Det känns väldigt skönt att "The Social Network" fått både rejält och väldigt intressant extramaterial. De båda kommentarspåren har jag inte hunnit lyssna på, men de känns på pappret som givande.

Bonusskivans huvudinnehåll är en 90 minuter lång dokumentär om hur de gjorde filmen. 90 minuter är lite långt, men dokumentären är väldigt bra och bjuder på inslag som inte är speciellt vanliga i bakomfilmer. Här får vi vara med i repeteringsprocessen, där David Fincher och Aaron Sorkin sitter med några av skådespelarna och verkligen bryter ned varenda mening i Sorkins manus. Varje ord stöts och blöts för att bli helt rätt. Jag blir lite förvånad över att Sorkin är med så mycket under produktionen som han är. Jag inbillar mig att manusförfattare i de flesta fall lämnar över sitt manus, och därmed även ansvaret till regissören, men här känns det verkligen som de jobbat tajt ihop.

Dokumentären tar oss med genom hela inspelningen och bryter av snyggt med intervjuer med skådespelare och några stopp i vissa specifika delar av inspelningen. Ett vanligt upplägg men den här gånger är det extra intressant på något sätt. Det kommer fram väldigt tydligt att samtliga inblandade i filmen tagit den största allvar, och det syns ju tydligt i slutresultatet.

Resten av extramaterialet är rena filmskolan med tittar på den visuella aspekten, postproduktionsarbetet och musiken, med ett par extra utvikningar relaterade till musiken. Man kan även titta på en scen ur lite olika synvinklar utom den slutgiltiga. Knepigt? Inte så farligt.

I det stora hela utmärkt extramaterial.

1. När David Fincher inte hittade ett tvillingpar lämpliga nog att gestalta de vältränade Winklevossbröderna fick han skapa ett själv. Armie Hammer och Josh Pence spelar tvillingarna, men Hammers ansikte har digitalt klistrats in på Pences kropp. I vissa sekvenser spelar Hammer båda bröderna. Bland extramaterialet finns det lite exempel på hur detta har gått till.

2. Zuckerbergs ex-tjej, som på sätt och vis är anledningen till att Facebook finns, spelas av Rooney Mara som David Fincher givit rollen som Lisbeth Salander till i sin filmatisering av "Män som hatar kvinnor".

3. Av förklarliga skäl har ingen av de verkliga personerna eller folk i deras närhet uttryckt speciellt positiva ord om filmen, utan dömt ut den som ren fiktion. Facebookanställda Sheryl Sandberg har sagt: "In real life, Zuckerberg was just sitting around with his friends in front of his computer, ordering pizza. Who wants to go see that for two hours?"

ANDERS JAKOBSON (2011-02-28)