Tråkig svensk thriller

Man kan ju fundera på om det där uttrycket "Hollywood-klass" egentligen kan vara en kvalitetsstämpel på svenska actionthrillers. Filmbolagen tycker om att dra ut en recensionsmening med den där Hollywood-stämpeln. Omslaget pryds med jublande omdömen. Åh, den här filmen är så bra, den har hög "internationell klass" och är "som i Hollywood". "Exit" är en sådan film, vilket är totalt missvisande, eftersom den inte alls har Hollywood-klass - men icke förty har den en SVENSK Hollywood-klass. För om något överhuvudtaget ska kunna kvalitetssäkras på det sättet måste vi ju ha en definition, ordet måste laddas med ett värde. Det är typ grundkursen i retorik.

Svenska filmer med Hollywood-klass innehåller således 1) ekonomisk brottslighet på internationell nivå, 2) en hjälplös barnfamilj som hotas av torpeder, 3) kopplingar till rysk maffia, 4) svettiga skurkhantlangare med invandrarbakgrund, 5) en hård manlig huvudperson, och 6) ett fullständigt värdelöst polisväsende. Allt detta innehåller "Exit", det är denna värdeladdning en svensk Hollywood-stämpel innehåller. Egentligen kan vi lika gärna döpa om det till "svensk actionthriller". Den enda värdeladdningen man behöver lägga in i det uttrycket är "medioker". Svensk action funkar inte i Hollywood. Varje försök att härma de där miljonproduktionerna är dömda att misslyckas. Man får inte såga svensk film, man ska applådera att vi KAN i det här landet, men den här kalkonrullen har mycket få kvaliteter.

Det börjar med att två av Nova Investments tre förgrundsfigurer sparkar den tredje. Wilhelm Ramberg (Börje Ahlstedt) och Thomas Skepphult (Mads Mikkelsen) ger Morgan Nordenstråle (Samuel Fröler) kicken. Morgan finner sig så illa behandlad att han tar livet av sig. Sju år senare blir Nova Investment inblandade i en otäck härva där Thomas Skepphults fru och dotter hotas till livet. Det handlar om pengar. Stora pengar. Plötsligt är Thomas jagad både av polisen och farliga brottslingar. Han blir tvungen att, som det heter i Hollywood, ta saken i egna händer. Det är typ sådana filmer som Bruce Willis och Harrison Ford brukar få göra.

I bästa fall ska ju publiken sitta och hålla på hjälten och känna med hans fru och dotter. Mads Mikkelsen lyckas aldrig leverera den känslan. Han är oengagerad och har uppenbara problem med att prata svenska. Samuel Fröler är oerhört blek, men försöker släppa loss. Hassan Brijany gör en bra roll som storskurkens närmaste hantlangare. Börje Ahlstedt lyckas alltid sätta sina repliker utan större problem, så också i denna film. Alexander Skarsgård gör också en liten roll, som den nervöse och högst ofrivillige sidekicken Fabian von Klercking.

Om man nu är regissör och ska göra en film, varför lär man sig inte att se hur skådespelarna sätter en replik eller scen? Peter Lindmark har gjort "Rånarna" och "9 millimeter". Med "Exit" fortsätter han i samma svajiga fåra, där han definierar den fina gränsen mellan svensk kalkon och svensk Hollywood-klass.

Extramaterialet på denna utgåva är ambitiöst och generöst, om man jämför med andra produktioner. Här finns både en liten bakomfilm och intervjuer med alla bärande roller, samt en liten film om stuntsen. Trots att Peter Lindmark inte har bergmansk klass när det gäller regi verkar han ändå vara en glad entusiast, som får med sig skådespelarna och teamet.

1. Namn i svenska filmer kan ibland vara ohyggligt underhållande. Slarviga manusförfattare sitter och slumpar namn med … telefonkatalogen som hjälp? Hittar de på? Smaka på det här namnet: Morgan Nordenstråle. Och, hoppsan: Fabian von Klercking. Och min personliga favorit i filmen "Exit": Cesar Batanga.

2. Jag tror att min favoritfilm med Mads Mikkelsen är "De gröna slaktarna". Hans nervösa och svettiga slaktare i den filmen är lysande.

3. Ser man en begagnad Volvo 740 användas som taxibil i en svensk film kan man ge sig fan på att den ska bli kvaddad. I Sverige verkar det inte finnas många bilföretag som vill sponsra för att se sina bilar bli snyggt kraschade på film. Det är lite synd. Biltillverkarna borde inse att vi är många som vill se deras senaste bilmodeller bli rejält tilltufsade i en skön biljakt.

TOBIAS JOHANSSON (2007-03-27)