Ses bäst snabbspolad

Min dvd-spelare har en smart funktion som tillåter mig att se en film i en och en halv gånger rätt hastighet utan att ljudet försvinner. Bilden blir förstås ryckig och dialogen låter inte klok, men det går ändå att titta utan att missa något. Denna funktion är perfekt för den sorts filmer man önskar vore över en kvart in i handlingen. Som "Boogeyman: The Return".

Jag vet inte om denna boogeyman-franchise har något att göra med den småkultiga filmen med samma namn från 1980, och jag vet inte om det egentligen spelar någon roll. Allt man behöver veta är att filmen handlar om ett gäng college-ungar som terroriseras av en blodtörstig gast som har en märklig förmåga att materialiseras ur tomma intet så fort någon blir lämnad ensam längre än två minuter.

Filmen är billigt gjord och ser ut därefter. Upplägget har inte ett uns originalitet. Skådespelarna ska inte bara föreställa studenter, av deras agerande att döma rekryterades de på fem minuter i närmsta universitetscafeteria. Monstret talar aldrig men stöter ur sig diverse grisliknande grymtanden, något som knappast bidrar till att skapa spänning men däremot snabbt blir ett irritationsmoment. Dessutom är handlingen förutsägbar och långtråkig.

Finns det då ingenting positivt att säga? Jo, B-regissören Gary Jones är inte helt tappad bakom en vagn, och lyckas iscensätta en eller ett par skrämselscener på ett hyfsat inspirerat vis. Detta gör inte filmen på något vis sevärd, men för rättvisans skull tycker jag det är värt att tas upp. Med en vettig budget och ett hyfsat manus hade Jones nog kunnat göra betydligt bättre ifrån sig.

"Boogeyman: The return" är ytterligare en billig och fantasilös skräckrulle som i bästa fall skulle kunna vara underhållande i sällskap med några kompisar över ett par öl. Jag lider med dem som varit tvungna att se den i korrekt hastighet.

Finns inget.

1. Originaltitel är "Boogeyman 3".

2. Medverkande i filmen är ingen mindre än Jigsaw från "Saw"-filmerna, det vill säga Tobin Bell. Eller, han är i alla fall med på ett foto i filmens inledning, hans karaktär dog tydligen i "Boogeyman 2". Detta med att ständigt återkomma trots att hans rollfigur dött i en tidigare installation börjar bestämt bli något av en nisch för herr Bell.

3. "Boogeyman" är ju ett ord som inte är helt lätt översatt till svenskan. I textningen på denna dvd får han kort och gott heta "monstret".

JOEL FORNBRANT (2011-01-15)