En rätt onödig remake

En del filmer som man gör en nyversion av tillför faktiskt något nytt till den som ser filmen. Andra känns mest som en karbonkopia av originalet. Totalt intetsägande vad gäller nytänkande och nyskapande fast ändå i samma mall. Nya "Karate Kid" ligger någonstans mitt emellan. Den är väldigt lik originalet även om en hel del ändrats. Dre och hans mamma flyttar från USA till Kina då mamman fått jobb där. Dre gillar inte att flytta och det blir inte bättre när han redan första dagen får ordentligt med stryk av skolans tuffing. Som tur är så är vaktmästaren i huset där de bor en hejare på Kung-Fu och dessutom villig att lära Dre det han kan så att Dre kan göra upp med sina plågoandar på den kommande Kung-Fu-turneringen. Känns det igen? Det borde det.

Som sagt är storyn väldigt lik den vi fick i originalfilmen även om den nu utspelar sig i Kina i stället för USA, även om det nu i stället är Kung-Fu och inte karate och även om det nu är "jacka upp, jacka ner" i stället för "wax on, wax off." Dre blir naturligtvis väldigt bra på Kung-Fu väldigt snabbt men frågan är, ska han spöa skiten ur sina plågoandar eller ska han ta den hedervärda vägen ut och bara lära dem en läxa?

Som sagt tillför inte filmen speciellt mycket. Den känns mer påkostad, modernare och längre men i grund och botten är det samma story vi bjuds på. Tyvärr är skådespeleriet dock sämre den här gången. Jaden Smith är väldigt lik sin pappa Will Smith och här är det faktiskt inte något bra. I vissa scener är han så lik att det nästan känns som om man tvättat pappa Will i 90 grader så han krympt och nu spelar sin son. Dessutom är Jaden ingen bra skådespelare utan rätt medioker. Jag tror definitivt att filmen funkat bättre med en annan skådespelare i rollen som Dre. Jackie Chan däremot som jag i vanliga fall har väldigt svårt för gör riktigt bra ifrån sig här som fastighetsskötaren/tränaren Mr. Han. Kanske är det för att han är seriös i stället för komisk eller så kanske han äntligen fått en roll där han får en chans att visa vad han kan. Hur som helt tycker jag att han lyckas rätt bra här.

"Karate Kid" är trots allt hyfsad underhållning. Definitivt inget man kommer att minnas men den underhåller mig under de dryga två timmar den håller på. Historien är hyfsat trovärdig även om Mr. Hans läkemedelskonst känns väldigt suspekt och Dres inlärningsfas sjukt kort, men det får man ta. Det är ju ändå den typen av film. Så, "Karate Kid" underhåller, men gör knappast något bestående intryck.

Massor av bakom kulisserna-material bjuds vi på. Mycket om hur filmen spelades in, hur Jaden tränades, lektioner i kinesiska och var man spelade in filmen. Känns sådär kul om jag ska vara ärlig.

Det mest intressanta är lite jämförelser med originalfilmen samt ett alternativt slut som jag är evinnerligt glad över att man inte använde sig av. Det känns otroligt fånigt.

1. Det är lite kul att se att det är den oroliga mamman som skriker mest när Dre (nästan slagen i bitar) reser på sig för att återigen ge sig in i ringen för att få mer stryk…