Kriminalitet och drogmissbruk i idyllen

Förra boxen var en orgie i tjafsande, men den här har betydligt mindre av den varan. Förra boxens final, det vill säga säsong 3-avslutningen där Kenta Gustafsson krashade basketlagets buss och Bimbo omkom, var omvälvande och tragisk, men större delen av efterspelet avverkades i säsong 4:s första avsnitt (som avslutade förra boxen). I det introducerades även några nya karaktärer som har stor betydelse för denna box.

Björn "Bamse" Lindstedt" (Dan Malmer) kommer tillbaka till Mälarviken efter att ha avtjänat ett treårigt fängelsestraff. Han körde bilen vid ett bankrån och tämligen omgående blir han uppsökt av sina gamla kollegor, MC-gänget Samuraj, lett av Bruno (Lars Betke). Bruno vill kompensera Bamse med hans del av bytet och antar att Bamse ska glida in i gänget igen. Han har dock andra planer och vill lägga det kriminella bakom sig, men det är inte så himla lätt. Han tar lite olika jobb, men Bruno är hela tiden på honom med pengarna och sitt erbjudande.

Samuraj hamnar under utredning av polisen med Lena Sjökvist (Catherine Hansson) i spetsen. Att det är Samuraj som är den berömda Champagneligan är hon övertygad om, men de avgörande bevisen saknas. Hon har nu inga som helst problem med att samarbeta med sin buksvägerska Katarina (Sanna Ekman), som å sin sida kärar ned sig i Bamse utan att veta vem han egentligen är, och när det uppdagas riskerar hon hela utredningen. Det hela utvecklar sig en ganska farlig situation för hela Lenas familj och även Katarina. En annan som dras in i smeten är Jimmy Gustafsson (Kim Sulocki) som haft Bruno som befäl i Bosnien, och naivt litar fullt ut på sin militärkompis, vilket kommer att kosta honom dyrt.

Ett stort tema i denna box, troligt omedvetet, är faderskap. Taggen (Jonatan Rodriguez) blir uppsökt av en argentinsk man, Pablo (Juan Rodriguez) som påstår sig vara bekant med hans mamma, men både vi tittare och resten av familjen Lindgren/Frisk räknar ut vem Pablo egentligen är, det vill säga Taggens riktiga pappa. Han är en charmör och konstnär, men han är också en vagabond vilket Taggen snabbt blir medveten om. Löften blir till besvikelser och efter att ha stött och blött allting inser Taggen att hans "riktiga" pappa är Kaj (Bengt Järnblad). Mitt i alltihop visar sig Pilla (Tina Leijonberg) vara gravid och i och med att anledningen till att Kaj adopterade Taggen och Alva (Polly Kisch) en gång i tiden var att han var steril, så han får anledning att fundera över vad som egentligen pågår. Den bindgalna Sten Frisk (Per Ragnar) vill träffa sin son Hugo och får göra det under kontrollerade former, men hur frisk är egentligen Sten Frisk? Boxens final svarar på den frågan.

Hans-Åke "Klimax" Wästberg (Niclas Olund) är efter Bimbos död ensam förälder till River, men Bimbos mamma har synpunkter på det, och Klimax utreds av socialtjänsten, vilket upprör hela Mälarviken. En som engagerar sig är den nyinflyttade Tanja (Sanna Bråding) som samlar in en massa namn. Om det är någon kvinnlig karaktär som borde heta Bimbo så är det Tanja för smart det är hon inte. Hennes mamma Sonja (Cecilia Walton) tar jobb i Reines närköp och sätter griller i huvudet på Reine Gustafsson (Bertram Heribertson) med sin flörtiga stil, vilket Mimmi (Ing-Marie Carlsson) snabbt snappar upp. Mimmi öppnar i hemlighet hamburgerstället Mimmi Burger som givetvis blir en konkurrent till Tre kronor-restaurangen som Agneta (Paola Oscarsson) nu basar över. Sedermera startar den före detta Mimmi Burgeranställda Bamse ett Pan pizza-ställe i Tre kronor vilket gör att restaurangbalansen vänder.

Till säsong 5 kommer det ytterligare nya karaktärer till Mälarviken. En hemlös tjej, Pamela (Cecilia Häll), strövar omkring och är otrevlig, men Mimmi tar hand om henne och tar in henne i familjen Gustafsson vilket inte är helt smärtfritt. Vi får även en helt ny familj som flyttar in i Sjökvists gamla hus. Familjen Bärnsten har flaxat runt i världen tack vare pappa Charlies (Tomas Laustiola) jobb på UD och både mamma Ann-Sofie (Helena Kallenbäck) och dotterna Victoria (Johanna Sällström) har fått dåliga vanor. Lyxhustrun Ann-Sofie stjälper i sig vin och drinkar som man gör på "kontinenten" och Victoria både tar och säljer droger. Sonen Jojje (Emil Lindroth) är anarkist vilket Alva blir glad över, men det är kanske mer snack än verkstad från Jojjes sida. Bärnstens är gamla bekanta med Wästbergs och Birgitta (Christina Schollin) hittar kärleken på nytt, för att snabbt bli av med den. Förbannelsen över familjen Wästberg är alltså inte över än.

Den här boxen känns lite trevligare än den förra. Det mesta tjafset har försvunnit och det är bara ett fåtal karaktärer som känns irriterande och jobbiga. Det är lite mer humor den här gången, där det mesta kommer från den alltid så sköna Reine. Han klär upp sig helt fel för invigningen av Mimmi Burger, han går i terapi och han myntar smeknamnet "Snål-Verner" när familjens inneboende surgubbe vägrar dela med sig av en Trissvinst. Reine slutar aldrig att leverera.

Nu har "Tre kronor"-utgivningen kommit halvvägs och nästa box kommer snabbare än man hinner säga "Snål-Verner".

1. Leif Sjökvist (Conny Vakare) lyser med sin frånvaro i boxen. Han skadades allvarligt i bussolyckan och ligger på sjukhus med fixerad nacke under de få scener han är med. Lagom till säsong 5 försvinner han helt ur serien och tar med sig dottern Sanna (Zara Zetterqvist). Även Lisen Wästberg (Sara Möller) har få scener i boxen då hon börjat på internat och Kenta Gustafsson (Mikael Rundquist) är helt försvunnen då han har stor ångest efter olyckan. Däremot har skådespelaren bakom karaktären varit med och regisserat lite.

2. För att vara anställd av Posten måste jag säga att Birgitta Wästberg jobbar extremt lite, det vill säga inget alls. Det är lite si så där med jobbscenerna om man inte jobbar som polis, i närköpet eller på restaurang.

3. De nytillkomna Dan Malmer och Lars Betke var dansare snarare än skådespelare, och i alla fall Malmer kör lite "moves" i serien. I ett annat sammanhang hålls en talangtävling där fler av skådespelarna får visa upp att de kan sjunga. Bland annat kör Klimax en låt, vilket är en föraning om vad som komma skall.

ANDERS JAKOBSON (2011-01-04)