Segt, relationer och vidrig upplösning

Detta tunga drama från 1996 får mig att flera gånger må illa och det ges minst tre scener där jag helst hade velat titta bort. Annars är "Jude" överlag ganska seg och det händer egentligen inte så mycket. Fokus på relationer, mer spännande än så blir det inte.

Filmen handlar om Jude Fawley (Christopher Eccleston) som är en självlärd och intelligent man som inte vill något hellre än att studera vid universitetet. Jude är dock en riktig arbetarkille och får under många år slita med sitt yrke som stenmurare. Han gifter sig ganska ung men efter en kort tid tar äktenskapet slut och Jude flyttar till Christminister med drömmen om att börja studera på riktigt. Där får han kontakt med sin kusin Sue Bridehead (Kate Winslet) och de blir till en början väldigt goda vänner. Ganska snart inser dock Jude att han är förälskad i sin kusin och ett liv i utanförskap om de väljer att bli tillsammans.

Så här håller egentligen filmen på rakt igenom. Det är en enda lång vånda om de båda ska få varandra eller inte. Egentligen kan man se filmen som två delar. Den första delen är kämpandet om kärleken och den andra delen om deras gemensamma liv i utanförskap. Det blir väldigt segt och tyvärr aldrig speciellt spännande. Det händer i stort sett ingenting, även om det så klart händer massor i karaktärernas liv.

Dock vill jag lyfta fram skådespelarna som allesammans gör en bra insats. Det märks att filmen är inspelad tidigt i Winslets karriär då hon bokstavligen visar upp hela sig. I den scen när hon föder barn får man se mer än vad man önskat och det är en av de tre scenerna som jag alltid kommer att minnas med filmen. Alldeles i början ska det slaktas en gris och den scenen är lång, utdragen och sjukt obehaglig. Den tredje scenen som känns ruskig tänker jag inte avslöja, eftersom det skulle förstöra för den som vill se filmen. Men vidrigare upplösning på ett drama får du nog leta efter. Tragiskt är vad det är.

1. På Wikipedia står det att filmens språk är engelska och latin. Lite komiskt då det enda latin som är med är när Jude citerar något, alltså ingen stor del av handlingen.

2. Filmatiseringen är gjord efter Thomas Hardys sista roman.

3. Filmen fick en hel del nomineringar och priser när det begav sig.