Blodig kamp för självständighet

"Outside the Law" är ett samarbete mellan Frankrike, Algeriet, Tunisien och Belgien och i min bedömning skulle jag räkna produktionen som fransk. Det är en fransk regissör (Rachid Bouchareb) och Frankrike har skjutit in mest pengar, men det är Algeriet som lämnat in filmen till Oscarsjuryn och fått den att bli en av de fem nominerade för bästa utländska film.

Filmen skildrar till större delen en 17-årsperiod mellan 1945 och 1962 då Algeriet kämpade för att bli självständiga från Frankrike (som styrde landet från 1830), vilket de också blev 1962. I fokus finns tre algeriska bröder som alla kommer att hamna utanför lagen i kampen.

Historien börjar dock redan 1925 då familjen med de tre bröderna blir utslängda från sin egen mark. 20 år senare, den 8 maj 1945 – det vill säga samma dag som Nazityskland kapitulerade, utförde Frankrike en blodig massaker i den algeriska handelsstaden Sétif. I alla fall om man får tro filmen. Det här är en av de delar av filmens historia som skapat mest kontroverser, där historiker menar att skildringen är totalt felaktig. Hur som helst är det i denna stund brödratrion splittras. Abdelkader (Sami Bouajila) fängslas, Saïd (Jamel Debbouze) klarar sig och Messaoud (Roschdy Zem) befinner sig redan på annan ort.

Runt tio år senare återförenas de. Saïd har blivit tveksam affärsman som tjänar pengar på olagligheter, Abdelkaders politiska intressen har förädlats under fängelsevistelsen och Messaoud återvänder från kriget i Indokina med stor bitterhet. Abdelkader engagerar sig i Nationella befrielsefronten (FNL) och får med sig Messaoud och snart är de båda mördare för "sakens" skull. Medan deras positioner inom FNL avancerar börjar polisen få upp spåren och kampen blir allt blodigare. Polisen bemöter terroristerna på terroristernas vis och striden blir bara brutalare för varje dag som går.

Gangsterfilmer hör inte till min favoritgenre även om jag kan uppskatta vissa filmer, och dessutom har jag lite svårt för politiska filmer av det här slaget. Förutsättningarna för att jag ska gilla "Outside the Law" är med andra ord inte de bästa. Det är förstås en väldigt välgjord film med bra skådespeleri och ett nästan episkt anslag, vilket en film på just det här temat kräver. Men jag har svårt att engagera mig. Även om den exakta storyn kanske är ny i sammanhanget, så är upplägget väldigt välbekant. Det är ungefär så här gangsterfilmer brukar berättas. Protagonisterna kommer från ingenstans och jobbar sig uppåt för att sedan falla. Tyvärr inget nytt, och jag känner inte riktigt att filmen kommer med något speciellt som får den att stå ut lite extra.

Eller, ja det skulle kanske vara att filmen berättas på lika delar arabiska som franska, och den första timmen är nästan uteslutande på arabiska. Spellängden är två timmar och en kvart och det blir lite väl långt. Det är mycket som ska byggas upp innan det känns som filmen verkligen kommer igång.

Men, igen, filmen har definitivt sina kvaliteter, vilket den där Oscarsnomineringen borde signalera, men personligen ger den mig inte så mycket.

1. Filmen kan ses som en historisk fortsättning på "Infödd soldat", även den gjord av Rachid Bouchareb och med många gemensamma skådespelare, utan att vara en regelrätt uppföljare. Bouchareb planerar att göra ytterligare en film om några år som ska komplettera den tematiska trilogin.

2. Omslaget menar att filmen presenteras i 2.35:1, vilket även IMDB bekräftar att filmen gjorts i, men i själva verket visas filmen i betydligt tristare 1.78:1. Tråkigt för oss rationördar och tråkigt även för den episka känslan i filmen som kunde varit ännu mer påtaglig.

3. Filmen var "Official selection" på både Stockholms filmfestival och filmfestivalen i Cannes, där den även var nominerad till Guldpalmen.

ANDERS JAKOBSON (2011-02-13)