Snyggt, spännande och svenskt

"Morden i Sandhamn" visades på TV4 förra året och baseras på Viveca Stens kriminalroman "I de lugnaste vatten". Den här dvd-recensionen görs utan att ha läst någon av författarens böcker.

Sandhamn är en idyll i Stockholms skärgård. Hit vallfärdar många av stockholmarna på sommaren till sina sommarboenden. En av dessa är Nora (Alexandra Rapaport) och hennes man Henrik (Jonas Malmsjö) och deras två barn. En tidig sommarmorgon tar Nora med sig barnen till stranden för ett morgondopp. Medan barnen leker på stranden ger sig Nora ut i vattnet. Ganska snabbt simmar hon på ett lik och nu är mordhistorien igång. Polisen Thomas Andreasson (Jakob Cedergren) från Nackapolisen kopplas in i fallet och det visar sig snabbt att Nora och Thomas är gamla skolkamrater. Ganska snabbt får polisen ett spår att gå på och några dagar senare hittas ett till lik på ön. Nora blir inblandad på flera sätt och hon har ingenting emot att hjälpa Thomas med utredningen.

Allt för många gånger blir svenska filmatiseringar av kriminalromaner platt fall. Eftersom jag den här gången inte har läst boken kan jag kanske inte göra en helt ärlig åsikt kring just detta men jag kan ändå avgöra om "Morden i Sandhamn" håller eller inte, enligt mig. Jag tycker att den gör det och det gör mig glad. Efter till exempel "Maria Wern" med Eva Röse i huvudrollen hade jag inga större förväntningar på detta. Eftersom både Rapaport och Röse är bra skådespelare men då Röse inte höll i sin kriminalfilmatisering var jag orolig för att det inte skulle fungera den här gången heller. Men det gör det.

"Morden i Sandhamn" är spännande och flera gånger kommer jag på mig att sitta på spänn och nästan sluta andas. Det känns inte B och även om en det görs en del missar i polisarbetet, och att jag som inte ens är polis kan se det gör det hela lite komiskt, så fungerar det i alla fall i det stora hela. Thomas är till exempel inte speciellt hemlig i sin svarta kostym och han känns mer som en polis tagen ur en amerikansk film än från en svensk poliskår. Hans kollega Carina (Sofia Pekkari) däremot är typiskt klädd så som vi är vana att se svenska poliser på film. Jeans, instoppad t-shirt och skinnjacka. Anna Holt en sådär tolv år senare.

Pekkari är dessutom otroligt bra i sin roll och nog den som gör bäst intryck. Överlag är just skådespelarinsatserna bra och även mindre roller spelas av kända namn som till exempel Harriet Andersson och Anki Lidén. Jonas Malmsjö gör rollen som den svartsjuke maken på ett obehagligt sätt. Redan från hans första scen får man en känsla av att han inte är någon vidare trevlig typ. Bra insats av Malmsjö.

Det är ett väldigt annorlunda extramaterial med denna dvd, nämligen Viveca Stens ljudbok "I den innersta kretsen". Den blir det dock ingen recension på här.

1. Det är väldigt dramatisk musik i serien och det spär på spänningen ytterligare.

2. Även om jag listar ut vem mördaren är innan polisen gör det så görs det inte alldeles för tidigt vilket därför bibehåller seriens spänning.

3. En av polismissarna är att karaktären Carina verkar vara väldigt ny som polis men bär ändå inte uniform. Eftersom det som nybliven polis oftast krävs ett visst antal år som uniformerad polis köper jag inte att hon skulle ha jobbat x antal år men ändå vara så tafatt i vissa situationer. Hade det varit så att detta var en del i hennes utbildning hade det varit enkelt att få fram det. Då hade jag köpt det.

MARIA EREMO (2011-02-19)