Rått och naket självporträtt

Italienske skräckmästaren Dario Argentos dotter Asia tog år 2000 steget från skådespelerska till regissör med den förmodat personliga och självutlämnande "Scarlet Diva". Filmen är episodiskt upplagd och har en tydlig och ständigt närvarande explotation-liknande ton, men är tillräckligt kompentent för att uppnå självberättigande.

Asia Argento spelar i stort sett sig själv i rollen som skådespelerskan Anna Battista, ung och framgångsrik, men trött på agerandet och med en önskan om att i stället få regissera. Hennes självdestruktiva leverne kommer dock i vägen för hennes planer, och för att vara en firad filmstjärna verkar Anna uppleva ytterst lite filmande mellan festerna. Men hennes inställning förändras när hon träffar och blir gravid med rockstjärnan Kirk, som för första gången får henne att uppleva något som liknar kärlek.

Kirk turnerar dock ständigt omkring med sitt band, och Anna är heller inte säker på att hennes kärlek till honom är besvarad. Ovissheten kastar henne in i nya djup av desperation inkluderande mycket knark, sex och urflippat beteende.

Filmen balanserar ständigt någonstans mellan ärlig och egotrippad när Argento redogör för sin tillvaro med allt vad det innebär av droger, promiskuitet och misshandel. Storyn innehåller en del kritik mot filmbranschen, kanske främst i form av konstnären Joe Coleman i rollen som en riktigt sliskig producent, men oftast handlar det om ett ohämmat frossande i dekadens och lidande. Vill man vara elak är det lätt att avfärda "Scarlet Diva" som ett desperat rop på uppmärksamhet från en självcentrerad bekräftelseknarkare. Något som känns ännu tydligare i kombination med att fröken Argento gillar att visa upp sig helt naken i flera scener.

Detta till trots är filmen inte den osammanhängande soppa som lätt skulle kunna bli resultatet när en självfixerad skådis ska göra självbiografisk regidebut, och detta beror mycket på att Argento lyckas komponera intressanta scener som står på egna ben även när berättelsen blir alltför elliptisk. Faktum är att några bilder, främst i en drömsekvens, är starkt påminnande om något hennes far skulle kunnat inkludera i någon av sina filmer.

Det är omöjligt att veta hur mycket av storyn som verkligen är självupplevd, men "Scarlet Diva" är ändå ett rått och naket självporträtt som inte många skådespelerskor skulle ha mod att visa upp för världen.

Finns inget.

1. Det sägs att vissa av filmens sexscener inte är simulerade.

2. Asia Argentos karriär som regissör verkar inte ha fått någon verklig fart, då hon inte gjort något bakom kameran sen 2004.