En familj vi kommer att vänja oss med

"Modern family" får nog ses som Ed O’Neills återkomst till komedins värld efter "Våra värsta år". Här spelar han Jay Pritchett som är gift med den avsevärt yngre Gloria. De bor tillsammans med hennes son Manny. Jays dotter Clarie är gift med Phil Dunphy och de har barnen Luke, Haley och Alex. Jays son Mitchell är homosexuell och bor ihop med Cameron och tillsammans har de adopterat Lily. Där har ni de tre familjerna vi får följa i serien "Modern family".

Alla har de sina problem. Jay tycker att han egentligen är för gammal för Gloria, Mitchell får ofta hålla tillbaka Cam som verkligen går hela vägen och blir lite av en karikatyr över homosexuella plus att han har väldigt svårt att behålla lugnet när det verkligen gäller. Phil å sin sida har problem med det mesta. Han är rädd för allt från clowner till småkryp och drar sig inte för att skylla på sonen Luke när Claire hittar hans bild av en naken kvinna på familjens dator.

Allt detta tillsammans med en fantastisk casting gör "Modern family" till en av de absolut bästa komediserierna som nått Sverige på mycket länge. Det finns ingen som inte bär upp sin rollfigur maximalt och naturligtvis är Jay underbar, men även Mitchell och Phil är riktigt bra. Ytterligare en sak man lyckats med och som gör att serien skiljer sig lite från alla de sit-coms som hela tiden dyker upp är att man varvar handlingen med att låta karaktärerna prata direkt in i kameran, ungefär som om de vore intervjuade. Ett genialiskt drag som tillför ytterligare en nivå.

Premiärsäsongen innehåller 24 avsnitt på vardera strax under 25 minuter. Formatet gör att serien är extremt lättittad. Man kan klämma in ett avsnitt nästan när som helst och det är ju aldrig fel. Dock är risken överhängande att man ser minst ett par avsnitt åt gången just för att de är så korta, vilket jag personligen gjorde flera gånger medan jag såg DVD:n. Min gissning är att "Modern family" kommer att leva i många säsonger till och jag skulle inte bli förvånad om den slog både "Våra värsta år" (11 säsonger) och "Vänner" (10 säsonger).

När det gäller extramaterialet i boxen har man gått fullt ut och slängt med en hel del. Dels får vi se hur två av avsnitten spelades in, men även borttagna, alternativa och utökade scener och misstag som gjordes under inspelningen. Sen får vi även se hur skaparna av serien tagit inspiration från sina egna liv för att hitta på historierna i serien. En del är riktigt lika det vi ser hända i serien.

Sen får vi även höra vad skådespelarna gjort innan "Modern family" vilket är riktigt intressant. Vad Ed O’Neill gjort vet kanske de flesta men de andra? Jag hade ingen aning. Bland annat får vi veta att Eric Stonestreet (Cam) skapade clownen Fizbo redan som tonåring och hur han fick med honom i serien. Det är fascinerande att se att så många av skådespelarna är relativt nya i branschen…

1. Serier som denna har oftast ingen direkt röd tråd som går genom hela säsongen, men en sådan är att Phil hela säsongen säger att han ska laga trappsteget till övervåningen.

2. Mitchell och Cams dotter Lili spelas av tvillingarna Ella och Jayden (som är kille). Dock finns ingen av dem med i eftertexterna.

3. Det känns rätt unikt att man fått till en serie där alla karaktärerna känns så klockrena som i "Modern family". Det brukar ju alltid finnas någon man stör sig på, men så är inte fallet här.