Vem är vem?

Jess och Ryan är det perfekta paret. De är lika nykära nu som när de gifte sig och det är inte många moln på deras himmel. Men det finns ett: Roman. Roman är Ryans bror som precis kommit ut från ett fängelse där han suttit av tid för misshandel. Nu har han ingenstans att bo, utan bor tillfälligt med Jess och Ryan. Jess och Roman kommer dock överens ungefär lika bra som hund och katt, och Jess vill inget hellre än att han flyttar ut.

En natt råkar bröderna ut för en olycka och båda hamnar på sjukhus och det är väldigt osäkert vem av dem, om någon kommer att klara sig. Till Jess fasa vaknar Roman upp, men inte Ryan och för att göra det hela värre påstår han att han nu är Ryan, att han på något sätt bytte kropp med Roman vid olyckstillfället. Jess tror naturligtvis inte en sekund på det som Roman säger, men när han börjar berätta saker som bara Ryan kan veta, övergår hennes misstro till tro och hon accepterar att Roman numera är Ryan.

Jag gillar upplägget i "Possession". Man vet aldrig om Roman verkligen är Ryan eller om han bara spelar honom. Hur skulle han i sådant fall kunna veta det som bara Ryan borde kunna veta? Det enda som retar mig lite är att Jess väldigt lätt köper att Roman är Ryan när han berättar saker som bara Ryan borde veta. Visst, det är mycket som talar för att det är som Roman säger, men ändå, hon borde varit lite mer misstänksam.

Sarah Michelle Gellar spelar Jess och hon gör det väldigt övertygande. Jag gillar Gellar och hennes roll i "Possession" är inget undantag. I rollen som Casey (Romans tidigare flickvän) ser vi dessutom Tuva Novotny, vilket är en liten överraskning. Hon gör dock väl ifrån sig och kan känna sig stolt över vad som förmodligen är hennes första större Hollywoodroll. Även Lee Pace och Michael Landes gör bra ifrån sig som Roman och Ryan. Sammanfattningsvis gör allt detta att "Possession" blir väldigt sevärd.

1. Filmen spelades in redan 2007, men då Yari Film Group som gjorde filmen gick i konkurs tog det tre år för filmen att få premiär.

2. Jag är glad att Ryan och Roman spelas av olika skådespelare och att man inte fick för sig att man skulle göra dem så lika att samma skådespelare skulle kunna spela båda. Det hade inte allt blivit bra.

3. Filmen har två svenska regissörer: Joel Bergvall och Simon Sandquist.

HANS-ÅKE LILJA (2011-03-04)