Massa roliga snubbar

I "Grown ups" ser vi många av de stora komikerna i Hollywood just nu. I rollistan hittar vi namns som Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock, David Spade och Rob Schneider. Det är med andra ord upplagt för skratt… vilket det också blir. Och det mesta är faktiskt rätt roligt. Det finns några pruttskämt som kanske inte är det roligaste man sett, men i stort funkar filmen riktigt bra.

Vi får följa fem vänner som alla nu är, i sin egen rätt, framgångsrika och respekterade när de återvänder till sin barndomsstad för att begrava sin gamla baskettränare som gått bort. Deras barn har dock, till skillnad från dem själva, inte den blekaste aning om hur man leker utan elektroniska prylar. De är vana med att spela TV-spel och SMS:a varandra eller deras barnflicka. Resan blir dock en väckarklocka för dem alla, vuxna som barn och mitt i alla skämt och skratt finns det också ett budskap om att man ska ta vara på det goda här i livet, vara ödmjuk och vårda sina vänner.

Som sagt är filmen rätt kul, men personligen tycker jag att slutet är lite för uppstyrt och tillrättalagt. Inte direkt förvånande men ändå, lite för mycket. Förutom det är den dock rolig. Adam Sandler är ju nästan alltid kul och även Kevin James och David Spade. Chris Rock spelar över lite och Rob Schneider… är just Rob Schneider, det vill säga lite för mycket. De kompletterar dock varandra bra och resultatet blir underhållande. Vi ser även Salma Hayek som Adam Sandlers karaktärs fru och även hon fungerar rätt bra bland alla grabbkomiker. Hon blir en bra balans.

"Grown ups" är med andra ord en helt godkänd komedi, även om det kändes lite som om man måste vara på "rätt" humör för att uppskatta den. Jag tror att det är den typ av film som man antigen gillar, eller som man bara tycker är jobbig. Jag gillade den.

Extramaterialet består till stor del av sådant man skrattar åt. Vi får se borttagna scener (vissa roliga), missar, improvisationer, folk som börjar skratta när de inte ska och så vidare. Det handlar med andra ord inte så mycket om hur man spelade in filmen utan mer om hur roligt man hade när man spelade in den.

Det som jag tycker är mest intressant är dock scener som inte fick vara med i den färdiga filmen. Bland annat spelade men in en del scener med Norm McDonald som helt klipptes bort från den färdiga filmen. Samma sak med Gary Busey och en apa. Varför detta klipptes vet jag inte, men lite synd är det allt. Jag tror de hade kunnat fungera bra i filmen.

1. Adam Sandler karaktärs dotter måste vara en av de osmartaste ungar som någonsin varit med på film. Riktigt irriterande.

2. Man driver rätt bra med amning… say no more.

3. Sandler skulle göra filmen redan i mitten av 90-talet med Chris Farley i Kevin James roll men då han gick bort pausades filmen under de kommande tio åren.