Wesley Snipes pangar och slåss

Wesley Snipes karriär har haft sina toppar och dalar, men "Game of Death" måste ändå höra till det sämsta denne actionikon medverkat i. Filmen är en totalt ointressant direkt till dvd-historia där handlingen bara existerar som ursäkt för att få visa upp massvis av generisk skottlossning och brutalt kampsportsfajtande, med en stjärna som i princip gör sin roll i sömnen. Och vem kan egentligen förebrå honom?

Berättelsen är densamma som i tusentals fantasilösa actionrullar: En CIA-agent (Snipes) skickas på ett undercover-uppdrag för att ta kål på en vapenhandlare (Robert Davi, som ser ut som Frankensteins monster), men blir förådd av sina kollegor och jagad av såväl skurkar som poliser. Otaliga shootouts och slagsmål följer. Naturligtvis slänger man in ett par överraskningar i handlingen, men vem orkar bli förvånad när allt är så livlöst?

En actionfilm kan kompensera för en tunn handling genom storslagna scener och adrenalinstinn jävlaranamma, men regissören Giorgio Serafini har varken budget eller talang nog för att få detta att hända. I stället tvingas vi genomlida ett oändligt kringrännande i trista sjukhuskorridorer och underjordiska bankvalv. För att kompensera för detta har man försökt redigera filmen på ett fräckt sätt, med mängder av dubbelexponeringar, filter och snabbspolningar, något som inte gör "Game of Death" lättare att uthärda utan snarare gör oss uppmärksamma på hur lite den har att berätta. Till råga på allt är skådespeleriet mediokert och dialogen urusel.

Slutsatsen är att "Game of Death" endast är av intresse för de mest hårdföra Snipes-fanatikerna, hur många sådana det nu kan finnas år 2011. Karln har åldrats hyfsat värdigt och kan fortfarande leverera i actionscenerna, även om denna film bara är en dag på jobbet för den snart 50-årige skådespelaren. Den som klarat av sin uppväxt utan fanatisk dyrkan av "Passagerare 57", "Money Train" och "Demolition Man" kan dock med fördel hålla sig långt borta.

Finns inget.

1. Något jag helt hade missat och upptäckte i samband med "researchen" inför denna recension, är att herr Snipes i skrivande stund sitter i fängelse. På grund av något skattefiffel hamnade han på kåken i slutet av förra året förväntas bli fri någon gång 2013.

2. Musiken i actionscenerna är otroligt enahanda och blir efter ett tag sjukt enerverande.

3. Det är alltid fascinerande att läsa användarrecensioner på IMDB när det kommer till usla filmer. Det finns alltid någon som försvarar även den mest hopplösa smörja, och "Game of Death" är inget undantag.

JOEL FORNBRANT (2011-03-12)