Ett slut utan slut men med löfte om mer

Jag tänker börja i fel ände med att konstatera att "Heroes" inte får det ordentliga och tillfredställande slut jag hade hoppats men inte vågat tro på. Sista avsnittet slutar till och med med texten "To be continued…" vilket bekräftar att skaparna av serien inte visste att finalavsnittet i säsong fyra skulle bli det sista. Nu blev det dock så och det är det inte så mycket att säga om, tittarna svek serien och då lades den ner. Det är så det funkar i TV-branschen och efter vad jag förstått fick "Heroes" ändå en extra chans redan i och med säsong fyra.

Hur som helst: serien är slut och det är inget att göra något åt. Personligen är jag dock kluven, jag hade gärna sett lite mer och framförallt få se hur allt löser sig. Det slut vi nu får lämnar mycket att önska och även om det inte tillhör ett av de allra mest öppna sluten lämnar det ändå en hel del frågetecken efter sig.

Men tillbaka till vad som egentligen hände i säsongen. Vi kommer in rätt tätt efter att förra säsongen slutade och Sylar lever nu med Nathans minne och utseende. Matt fixade ju till det så efter att den riktige Nathan dött i slutet av säsong tre. Dock börjar Sylar dyka upp i Nathan/Sylars tankar och det dröjer inte innan han försöker komma tillbaka. När det gäller "Heroes" övriga, minst sagt, väl tilltagna persongalleri har det minskats ner lite i den här säsongen och nu är det framförallt kärnkaraktärerna som vi får följa. Det vill säga Peter, Nathan, Sylar, Matt, Hiro, Clair, Noah och så vidare och detta är ett lyckat drag som gör att det hela känns lite mindre rörigt. När det gäller nya karaktärer är det framförallt Emma som kan locka till sig folk med sin musik och Samuel (spelad av Robert Knepper som de flesta säkert känner igen som T-Bai i "Prison Break"). Knepper spelar här den till en början sympatiske karnevalchefen Samuel som jobbar stenhårt för att alla med krafter ska få en fristad, ett ställe där de kan leva säkra från vanliga människor. Eller?

Handlingen i säsongen får godkänt även om den är rätt spretig och förvirrad. Dock hålls alla trådarna ihop rätt bra och man undviker den totala förvirring som säsong tre led av. Här är problemet mer att säsongen är rätt tråkig. Sevärd, ja det är den men den lyfter aldrig riktigt. Det känns mest som en transportsträcka som vi ska ta oss igenom. Och förmodligen kände TV-bolaget detsamma eftersom man slog stopp på serien efter säsong fyra. Tyvärr så sent att skaparna av serien inte fick chansen att hitta på ett slut vilket hade varit väldigt kul att se. Kanske får vi se mer ar "Heroes" i framtiden, men personligen tror jag att detta är slutet.

Extramaterialet består förutom ett gäng borttagna scener ett klipp där seriens skapare Tim Kring berättar om serien och även konstaterar att den nu lagts ner. Han lovar dock att vi ska få se mer av "Heroes" i framtiden. Vi får se vad det blir av det…

För övrigt är det lite tunt med extramaterial och jag tycker allt att man borde kunnat få fram mer.

1. Lite beroende på hur man ser det har säsongen 18 eller 19 avsnitt. De två första "Orientation" och "Jump, Push, Fall" visades som ett dubbelavsnitt och på DVD:n är dessa endast listade som ett avsnitt vilket alltså gör att det i boxen ser ut som om säsongen endast hade 18 avsnitt.

2. Haitiern i serien har ju förmågan att ta bort förmågor hos folk när han är i närheten. Hur kommer det sig då att han inte själv förlorar kraften i och med att han alltid är i sin egen närhet?

3. Planer fanns på en spin-off serie som skulle heta "Heroes: Origins". Här skulle en ny superhjälte introduceras i varje avsnitt och sen skulle tittarna få rösta fram den som skulle få en plats i nästkommande säsong. Låter krångligt om ni frågar mig.

HANS-ÅKE LILJA (2011-03-15)