Magnus Betnérs rekordturné

Jag har belyst svårigheterna i att recensera ståupp tidigare. Det är snabba skämt och en ett resonemang går in i ett annat, fortsätter i ett tredje och avslutas i ett fjärde, kanske med någon återkoppling till det första. Magnus Betnér inleder "Livets ord" med att hacka på lokaltidningsrecensenter och i och med att jag själv kan titulera mig en sådan emellanåt är det klart att man rättar till sig lite i tv-soffan och lyssnar uppmärksammat. Men jag tar inte åt mig. Betnér menar att det finns två sorters recensenter: PRAO-tjejen som är lycklig över att få ett uppdrag eller travskribenten som tvingas gå på ståupp. Ingen av dessa är jag.

Man blir lätt lurad av titlar på föreställningar. I det här fallet heter den "Livets ord" och det känns som någon sorts sammanfattning, kanske med ett religiöst tema. Så är det inte. Precis som de tidigare föreställningarna "Ingenting är heligt" och "Tal till nationen" så är det en blandad kompott med allt från Wikipedia till pungvaxning i manuset. Brett värre.

Det känns dock som om föreställningen har sin utgångspunkt i argument Betnér fått emot sig. Väldigt många resonemang startar i "Så du tycker det är okej att bla bla bla?" och Betnér svarar med ett ja eller nej och spinner vidare med motargument och utvecklingar av sina tankar. Betnér är onekligen en skärpt person som är mycket påläst och allmänbildad. Det finns ett segment där han bemöter argument om flyktingpolitiken som uppstod i samband med valet i höstas och kanske framför allt genom Sverigedemokraternas uppgång. Merparten av informationen fanns i textformat i Betnérs blogg och var intressant läsning redan då och har här omarbetats till riktigt bra ståuppmaterial.

En skillnad jag känner från tidigare föreställningar är att Betnér varierar sig lite mer i själva framträdandet. Egentligen handlar det om två olika lägen – den sedvanliga lite lätt släpiga och drypande sarkastiska tonen som vi är vana vid och en betydligt mer högljudd och aggressiv version som ofta används för att lägga fram de där anklagande argumenten jag nämnde ovan.

Jag skulle inte klassa "Livets ord" som bättre eller sämre än de tidigare föreställningarna jag sett. Det är egentligen mest mer av samma jämna vara, om än med nytt material denna gång.

I och med att turnén gick runt i hela Sverige (se Tre saker) så ingick vissa lokala saker i showen, och bland extramaterialet finns det ett axplock från Malmö, Lund, Helsingborg, Göteborg, Uddevalla, Jönköping, Örebro, Västerås, Norrköping, Gävle och Sundsvall. Roligt att se, men jag rekommenderar att slå på svensk undertext då ljudet är rätt så dåligt.

Det finns även en intervju med Magnus Betnér gjord av Mårten Andersson inför de två avslutande föreställningarna på Chinateatern. Även detta inslag är bra.

1. Ett resonemang om att tjocka människor inte är sjuka känns dessvärre som en nästan rak översättning av ett liknande Ricky Gervais kört i några av sina ståuppshower.

2. "Livets ord"-föreställningen är Sveriges största ståuppshow genom tiderna med 99 föreställningar i 77 städer.