Ytterligare en snutfilm

Gerard Dèpardieu är äldre och fetare än någonsin i rollen som snut på dekis i detta franska kriminaldrama från 2009, som jag förgäves hoppades skulle ha något att göra med John Carpenters B-klassiker "Assault on Precinct 13". Det hindrar honom dock inte från att vara det bästa med "Polisdistrikt 13", som i sin iver att måla upp en dyster och hårdkokt polisvardag glömmer bort att berätta en intressant historia.

Dèpardieu är närvarande i så gott som varje scen, och får dra ett tungt lass när han försöker bära hela filmen på sina breda axlar. Vi ser förvisso Asia Argento i den kvinnliga huvudrollen, men hennes karaktär är relativt sällsynt i handlingen och tur är det, för hon är horribelt illa dubbad till franska. Men det har ett visst underhållningsvärde att se Dèpardieu lufsa runt och vara sjaskig och burdus, och i övrigt är skådespelarinsatserna fina rakt igenom. Det är dessvärre svårt att bry sig när berättelsen är så livlös. Filmen är stilmässigt säker men tom till innehållet.

Handlingen involverar en döende kollega till Dèpardius rollfigur Mat, en knarkliga med förgreningar långt in i polishuset, plus en knarkartjej som Mat lär känna och måste skydda (en sidohistoria som med lätthet hade kunnat elimineras för lite bättre flyt i narrativet). Dessa element förs samman på ett väldigt diffust vis, och jag har stundtals stora problem med att förstå exakt vad som händer och varför. Möjligtvis kan det även vara så att handligen är så trist att det är svårt att koncentrera sig på den.

Därmed inte sagt att "Polisdistrikt 13" är en hafsigt gjord film. Den är snyggt fotad och innehåller förutom Argentos dubbning inga uppenbara missar. Här finns en del actionscener som är korta men brutala och högst funktionsdugliga. Trevligt men bortslösat på en stendöd story. Ännu en välgjord, trist polisfilm.

Skivan har begåvats med en dokumentär som klockar in på nästan en halvtimme. Man har intervjuat en hyfsat stor del av filmteamet som entusiastiskt delar med sig av sina tankar om projektet, vilka vittnar om att det ofta finns ambitiösa idéer även bakom trista filmer. Biografier, filmografier, ett bildgalleri och en trailer ingår också i paketet.

1. Baserad på en bok av en före detta snut.

2. Originaltiteln är av någon anledning "Diamant 13".

3. Utspelas i en fiktiv stad och inspelad i diverse olika europeiska städer.