Underbar film om stor svensk skandal

"Himlen är oskyldigt blå" är helt klart en av de bästa svenska filmer som har gjorts. Att den sedan är baserad på en sann berättelse, från sommaren 1975, gör att den bara växer ännu mer trots att det var information jag inte upptäckte förrän efter filmen. Hannes Holm som regisserat har verkligen lyckats, igen.

Martin (Bill Skarsgård) går precis ut andra året på gymnasiet tillsammans med bästa vännen Micke (Adam Pålsson). Båda bor på Lidingö men medan Micke är överklass bor Martin med sin mamma (Amanda Ooms) och pappa (Björn Kjellman) i en hyreslägenhet på ön. Mamman är dagmamma och pappan en tillsynes välputsad kontorsanställd som dessvärre är alkoholiserad och styr familjen känslomässigt i botten. När Martin får chansen att tillbringa sommaren ute i Sandhamn, Stockholms skärgård, tar han den. Som restaurangpersonal på öns värdshus kommer han i kontakt med ägaren Gösta (Peter Dalle) som är ett riktigt svin, på många sätt. Inte bara för hans Hitlerfasoner mot personalen utan också som kriminell knarkkung. Dessutom blir Martin kär i Jenny (Josefin Ljungman) samtidigt som han måste hålla uppe en fasad om vad det är han hjälper Gösta med.

Det här är svensk sommar så som den ska vara. Idyllisk skärgård, varma sommarkvällar med nakenbad och djupa kyssar i skogen. Historien är utomordentligt välskriven och från början till slut är filmen bara så himla bra. Autentiska bilder har på ett snyggt sätt klippts in i filmen. Bland annat får vi se kungen från 70-talet och även om man ser att det just är inklippta delar så är det inga problem att ta dem till sig.

Björn Kjellman gör en jobbigt bra insats som den försupne pappan. En roll vi inte är vana att se honom i och kanske det är just därför det blir så jobbigt. Gustave Lind spelar Nalle som är kriminell och arbetar med Gösta. En perfekt roll för honom och han ser ut precis som vanligt. Alla skådespelarinsatser, från små biroller till de stora, är alla väldigt välspelade. Extra plus till Skarsgård och Dalle som har ett riktigt fint samspel. Miljöerna är fantastiska att och att få slungas tillbaka till svenskt 70-tal är underhållande. Det här är verkligen en berättelse som har det mesta.

Inget .

1. Dalle mottog en guldbagge för bästa manliga biroll för sin insats som Gösta. Helt klart ett pris han var värd.

2. Det är väldigt mycket naket i filmen, men enligt säkra källor är det inte Bill Skarsgårds riktiga härlighet som visas klart och tydligt när den nuddar en tjejs läppar.

3. När två av de kriminella snubbarna pratar om att bygga ett slags Disneyland ute i Sandhamn med "Saltkråkan"-tema är det hejdlöst roligt. Att höra dessa två spån blanda in Madicken, Lilla Gubben och Emil är oerhört underhållande.

MARIA EREMO (2011-04-12)