En svårbedömd historia

Jag är kluven till vad jag egentligen tycker om "Deadgirl". Själva konceptet är rätt intressant men de handlingar det för med sig är avskyvärda, samtidigt som man blandat in en rejäl mängd humor i mixen. Inte konstigt att man är kluven.

I "Deadgirl" får vi träffa Rickie och JT. Outsiders i skolan som en dag skolkar och sticker till det nedlagda mentalsjukhuset för att dricka öl och röka på. Väl där hittar de en naken tjej bunden i källaren. När den första chocken lagt sig vill Rickie befria tjejen och ta henne till ett sjukhus. JT å andra sidan ser en chans att utnyttja situationen och en chans för honom och Rickie att äntligen få ligga med en tjej… och då så mycket de vill. Rickie vägrar och sticker därifrån men JT stannar kvar. Dagen därpå är TJ upprörd och kräver att Rickie följer med honom tillbaka så han kan visa honom något.

JT erkänner att han dödade den bundna tjejen. Saken är bara den att hon inte dog. På tre olika sätt dödade han henne men hon började bara leva igen vid varje tillfälle. När killarna inser att de kan döda henne hur mycket de vill står de återigen inför valet om att släppa henne fri eller behålla henne som deras egen sexslav. Rickie vill släppa henne men JT vägrar. Han ska göra det han vill med henne och sen kanske hon får gå. Detta sätter i gång en kedjereaktion som helt omöjligt kan sluta väl, varken för JT eller den döda tjejen.

Upplägget för filmen är rätt genomtänkt, men som sagt är de handlingar de utför vidriga. Nu är filmen som tur är inte speciellt grafisk, men man får ändå en rätt klar bild över vad som händer. Utöver detta har man även lagt in lite komiska inslag som först och främst visar hur idiotiska ungdomarna i filmen är. Allt detta tillsammans gör att det är lite svårt att avgöra hur jag ska förhålla mig till filmen. Tanken på att hitta någon som inte kan dö, någon man kan göra vad man vill med inbjuder ju till en intressant handling, men samtidigt kan i alla fall inte jag låta bli att bli tycka de val karaktärerna i filmen gör är fel.

Sen måste man nog, oavsett vad man tycker om själva filmen, erkänna att det spårar ur lite i slutet. Fantasin fick löpa fritt och karaktärerna blir näst intill karikatyrer av sig själva. Allt detta resulterar i en hyfsad film som är lite svår att tycka antingen eller om.

Det vi bjuds på i form av extramaterial är inte det mest uppseendeväckande man kan tänka sig. Vi får en kort titt på arbetet bakom filmen, vi får en trailer för filmen och vi får lite bilder från filmen. Inte speciellt upphetsande alltså.

1. Jag hoppades på ett lite annorlunda slut men det fick jag inte. Jag önskade lite mer förklaring till vad som faktiskt hände till slut och det fick jag inte heller.

2. Noah Segan som spelar JT är den som gör sin roll bäst.

3. Det hade varit kul om vi fått veta varför hon låg där nere i källaren över huvud taget. Det får vi dock inte.