Från brottare till förkläde 103 minuter

Ray Bradstone har just kommit ut från fängelset. Sju år har han suttit inne för inblandning i ett rån där han körde flyktbilen. När han kommer ut är det bara hans gamla kumpan Phillip som väntar på honom. Phillip vill ha med honom på ett nytt rån men Ray, som förrådes av Phillip sju år tidigare och nu bestämt sig för att bli laglydig, är inte intresserad. Det enda Ray är intresserad av är att återuppta kontakten med sin före detta fru och sin dotter som han inte sett på sju år.

Detta ska dock visa sig vara svårare än han trott. Dottern vill inte veta av honom och frun är omgift med en töntig doktor. Ray ger dock inte upp utan lyckas få följa med på dotterns klassresa. Dock lyckas hans tidigare kumpaner få in en väska med pengar från ett rån på bussen och naturligtvis tror de att Ray försöker lura dem och ta alla pengarna själva och ett katt- och råtta-spel tar sin början.

I rollen som Ray ser vi wrestlern Paul Levesque mer känd som Triple H och som alla andra brottare har han en begränsad kunskap av hur man skådespelar. Levesque är dock inte så illa som många andra och hade han bara fått ett lite mindre töntigt manus hade detta nog kunna bli rätt skapligt. Han är dock inte den sämsta skådespelaren i filmen.

Själva filmen har man sett i oändligt många varianter tidigare och den innehåller inte direkt några överraskningar utan är ganska så förutsägbar. Det finns den oskyldigt anklagade, den arga dottern som har svårt att förlåta sin far, de onda skurkarna, lite jakt och naturligtvis också de moralpinnar som alltid finns med i den här typen av film. Så, sammanfattningsvis är "The Chaperone" en medioker film men trots det är det glädjande att se att Paul Levesque ändå är hyfsat okej som skådis. Inte så att jag tycker han ska sluta med wrestling och bli skådis på heltid, men med ett bättre manus kan det ändå fungera hyfsat.

Extramaterialet består av ett kommentarspår, en del bloopers och något som kallats för "Ariels’s Video Diary" som tyvärr inte är så spännande som man skulle kunna tro. Det är mest Ariel som sprungit runt och filmat sina kollegor lite här och där. Sen får vi även lite info om Triple H, foton och en sång skriven av Ariel. Hon baserar den på en scen i filmen. Tyvärr är den väl inte så väldigt bra.

Sist får vi även en titt bakom kulisserna på en film som heter "That’s what I am" och till en början förstår jag inte varför den finns med här, men när jag ser att Randy Orton (en av Triple H:s brottarkollegor) har huvudrollen klarnar det.

1. Paul Levesque såg mycket tuffare ut innan han rakade av skägget.

2. Som Miss Miller ser vi Yeardley Smith som även ger röst år Lisa Simpsons i "The Simpsons".

3. I avdelningen smygreklam kan vi notera att i scenen där Ray bryter upp ett slagsmål i skolan har en av killarna en "Lemmy"-tröja på sig. Lemmy Kilmister är sångare i Motörhead och Motörhead har gjort Triple H:s introsång i WWE. Solklart!

HANS-ÅKE LILJA (2011-05-26)