Hyfsat intressant men knappast unikt

När filmen rullar igång blir jag först lite förvånad över att det är en fransk film jag ser. När jag bara kollade på omslaget till den var jag övertygad om att det var Felicity Huffman från "Desperate Housewives" till höger men det var det alltså inte. Slarvigt av mig det erkänner jag, men hur som helst. Från att ha väntat mig en amerikansk film tittade jag nu på en fransk istället. Och det fungerade sådär...

Isabelle är Christines assistent och det är hon nöjd med. Hon jobbar hårt och gör ett bra jobb vilket Christine uppmärksammar. Men när sen Christine börjar ta åt sig äran för det jobb Isabelle gör är det inte lika roligt längre. Till en början tiger hon och låter Christine köra över henne men till slut får hon nog. Isabelle bestämmer sig för att nu får det vara slut. Hon har förnedrats och körts över för sista gången. Nu är det hennes tur att vara nummer ett.

Upplägget är inte direkt unikt, men ändå hyfsat intressant. Filmen är dock alldeles för lång med sin knappa två timmars speltid. Man hade lätt kunnat korta den med 20 minuter. Och i och med att man som tittare vet hur saker och ting gått till blir det heller aldrig riktigt spännande. Men ändå är filmen lite underhållande, så det är inte helt bortkastad tid. Både Ludivine Sagnier (som jag trodde var Huffman) och Kristine Scott Thomas gör rätt bra ifrån sig.

Resultatet blir en hyfsad film som underhåller för stunden, men inte mer än så. Att det är en fransk film glömmer man snart bort även om det emellanåt är lite irriterande att man inte förstår vad som sägs utan att läsa texten. Dessutom gör Sagnier förmodligen rollen bättre än Huffman skulle ha gjort den.

1. Filmens originaltitel är "Crime d'amour".

2. Kristin Scott Thomas är ursprungligen från England.

3. DVD:s omslag och plastfodral är gult, vilket inte är helt vanligt i dag. Lite kul dock. Dock känns det otroligt frustrerande när man sätter fel namn över fel ansikte. Varför?