Kan ett nytt bildformat vara räddningen?

Första gången jag såg "Family Guy" blev jag så tagen att jag direkt köpte de tre första säsongerna från eBay (det var innan de kom ut i svenska utgåvor). Just nu känns det väldigt avlägset för det var länge sedan "Family Guy" gav mig en liknande kick.

Visst, deras "Star Wars"-avsnitt har varit både snygga, underhållande och förhållandevis roliga, men det har kanske mest berott på att de har baserats på historier man kan innan och utantill. "Family Guy" på egna ben är inte alls lika roligt, och det är inte många gånger jag ler åt deras skämt, och ännu färre där jag faktiskt skrattar till, när jag ser de femton avsnitten i den här boxen.

Nä, serien skulle behöva förändras ordentligt om jag ska hitta någon större glädje i den igen. I och för sig kan det vara på gång. Mot slutet av boxen ändras bildformatet från 4:3 till 16:9 och serien animeras bättre (en liknande förändring skedde i "The Simpsons - Säsong 20", vilket kändes som ett lyft) och man ser även vissa ambitioner till att göra avsnitt som sticker ut lite från formatet. Till exempel den långa mordgåtan "And then there were fewer" som det refereras till på omslaget. Detta var det första avsnittet i det nya formatet och det är gott om 3D-modeller i animationerna som gör att det ser lite mer filmiskt ut än vanligt.

Spännande utveckling, men "Family Guys" problem ligger i att manusen inte håller måttet längre. Det är väldigt många gånger där historierna inte kommer någonstans och skämten går åt äckelhållet i stället för att göra något som känns kul. Referenser och cutaways i all ära - vi kan konceptet nu.

Så personligen är boxen inte speciellt givande. Stundtals är det kul, men till större delen är det inte det längre.

Utöver kommentarspår och bortklippta scener så är det inte så värst mycket bland extramaterialet som ger något direkt mervärde. Man kan titta på några bitar ur ett par avsnitt och jämföra mellan den så kallade "animatic"-versionen och det slutgiltiga resultatet, med kommentarer från avsnittets regissör. Det finns även en borttagen scen (eller eventuellt påhittad till extramaterial) som visas som en tecknad serie ruta för ruta.

Man har också skramlat ihop alla historiska referenser från hela serien och satt ihop en sorts historik från Big bang till nu, vilket på sätt och vis är lite roligt, men det är ju samtidigt bara repetitioner av sådant man sett tidigare. Det finns även en "making of" till det långa mordgåteavsnittet, samt en halvtimme från Comic-Con 2010 som precis som det liknande inslaget i säsong 8-boxen inte ger så värst mycket, förutom att allting avslutas med att Seth MacFarlane sjunger en ganska komplicerad sång.

Som avslutning finns ett avsnitt från "American Dad".

1. Seriens 150:e avsnitt finns med i boxen, ett annorlunda och förlängt avsnitt där Brian och Stewie blir inlåsta i ett bankvalv. Det blir väldigt pjäsbetonat (trots att båda karaktärerna görs av samma röstskådespelare) och stundtals väldigt allvarligt och tungt, men samtidigt finns ett väldigt utpräglat äckel-skämt med som så klart tar udden av det mesta.

2. Det är många spyor i boxen, och den värsta av dem alla fyrar Brian iväg. Nästan lika mastig som den i "Team America: World Police".

3. Säsongsindelningen på DVD är som jag tidigare berättat helt åt väggarna fel, men det gäller hela Europa och inte enbart Sverige. Jag önskar att man hade kallat utgåvorna för "volymer" i stället då denna box innehåller avsnitt från säsong 8 och 9. Omslaget menar att "Jedins återkomst"-avsnittet "It's a trap!" ska vara med, men det är det inte, ej heller "Something, Something, Something Dark Side" som visades i samband med de avsnitt som är med i boxen. Däremot är det i USA förbjudna abortavsnittet "Partial Terms of Endearment" med i boxen.

ANDERS JAKOBSON (2011-07-19)