Franchisen fortsätter att kännas fräsch

Redan i samband med att "X-Men Origins: Wolverine" kom för hemmamarknaden pratades det om en "X-Men Origins: Magneto" och det här är den filmen, fast omarbetad till en ursprungshistoria för både Magneto och Professor X samt en rad andra mutanter. Filmen börjar 1944 med en scen som är i princip identisk med öppningsscenen i "X-Men". Den unge Erik Lehnsherr skiljs från sin mamma i ett tyskt koncentrationsläger och använder sina magnetiska kunskaper innan soldaterna klubbar ned honom. Den sadistiska Dr. Schmidt (Kevin Bacon) utforskar Eriks kunskaper och inser efter att ha mördats hans mor att ilska är den utlösande faktorn.

Samtidigt växer telepatiska Charles Xavier upp i New York och träffar en dag på en blå flicka som bytt skepnad till hans mor. Charles bjuder in Raven som hon heter till hans familj där hon inte behöver känna sig annorlunda. 18 år senare har både Erik (Michael Fassbender) och Charles (James McAvoy) format sina vuxna jag, och jagar dessutom samma man. Dr. Schmidt har blivit Sebastian Shaw och skapat ett eget litet mutantgäng med bland annat telepaten/diamanttjejen Emma Frost (January Jones) och planerar att starta det tredje världskriget genom att driva USA och Sovjet mot varandra. Erik vill ha hämnd, och Charles anlitas som mutantexpert av CIA för att stoppa Shaw. De båda möts och inser att enade krafter är att föredra och börjar lokalisera andra mutanter runt om för att bilda sin egen styrka. Men samtidigt är de varandras motpoler - pessimisten och optimisten, och som vi vet från de tidigare filmerna kommer de båda att stå i två olika läger så småningom.

Denna femte "X-Men"-film har regisserats av Matthew Vaughn som tidigare gjort "Stardust" och "Kick-Ass", och det känns fullt naturligt av Vaughn går in i den här franchisen. Han lyckas även, tillsammans med ett bra manus, hålla den fräsch, trots att den i många fall återger teman som redan använts tidigare i serien. Det blir lite förvirrande när Kevin Bacons karaktär både har Magnetos välbekanta hjälm och dessutom exakt samma idéer om mutanter mot mänskligheten, och jag kan tänka mig att de som sett "X-Men"-filmerna utan fullständigt engagemang lätt kan blanda ihop karaktärerna.

Det jag gillar med hela serien är att det alltid funnits en seriös ton i filmerna och den fortsätter även här. Michael Fassbender är fullständigt magisk i sin gestaltning av en redan färgstark karaktär. Han har otroligt mycket karisma och verkar alltid bjuda på något lite extra i sina gestaltningar. Jag gillar även Kevin Bacon som är perfekt som skurk nu på lite äldre dagar. I övrigt glädjer det mig att återse Jennifer Lawrence från "Winter’s Bone" som den grubblande Raven/Mystique som står i valet och kvalet om vilken sida hon hör till, samt självaste "Om en pojke"-pojken Nicholas Hoult som Hank McCoy/Beast.

"X-Men: First Class" är inte den bästa filmen i serien, men heller inte den sämsta. Var man än ska placera den i rankingen så är det en film jag gillar. Både som superhjältefilm och som del i en större saga, som verkar gå att komplettera och utveckla i all evighet. Den här filmen är definitivt en viktig del i min egen uppskattning av serien.

Allt roligt extramaterial har så klart hamnat på blu-ray-utgåvan och här finns bara en handfull borttagna scener, eller rättare sagt förlängda versioner av redan befintliga scener. De är visserligen bra, men det känns ändå lite snålt.

1. Hugh Jackman gör en liten cameo som Logan/Wolverine. Även om han bara är med i några sekunder har han en (1) mycket kärnfull replik. I och med denna cameo är Jackman den skådespelare som gestaltat en och samma serietidningskaraktär i flest filmer.

2. Precis som i de andra "X-Men"-filmerna är det gott om mutanter som fans av serien troligtvis känner igen. Alla har dock inte så värst häftiga egenskaper - Angel Salvadore, spelad av Zoë Kravitz, har insektsvingar och spottar eldklot och känns verkligen som plockad ur någon av 60-talstidningarna, men karaktären dök först upp 2001.

3. Man kan även skymta Cyclops och Storm som barn i en sekvens.

ANDERS JAKOBSON (2011-10-19)