Familjen som lever för att tjäna

Familjen Reagan är poliser ut i fingerspetsarna. Frank Reagan (spelad av Tom Selleck) är polischef i New York, en roll som hans inneboende far Henry haft tidigare. Frank är ärligheten själv och drar sig inte för att straffa gamla vänner om de bryter mot lagen. Äldste sonen Danny (spelad av Donnie Wahlberg) är en erfaren polis som gör lite vad som behövs för att lösa fall. Han håller sig dock oftast inom lagens gränser. Yngste sonen har just, efter avslutade studier på Harvard, insett att även han vill bli polis. Den enda kvinnan i familjen, dottern Erin, är den enda som inte är polis men å andra sidan är hon i stället biträdande åklagare. Rätt och fel spelar med andra ord en viktig roll i familjen Reagans liv.

Inledningsvis är "Blue Bloods" en rätt inställsam serie där patriotismen emellanåt riskerar att dränka hela serien. Efter de första 4-5 avsnitten var jag nära att lägga serien på hyllan men jag gav den en chans till och den växte faktiskt. Man börjar känna för karaktärerna och deras liv. Vi känner för familjen Reagan där Franks tredje son dödats i tjänsten, hans fru gått bort, Erin är ensamstående med en dotter och deras kamp för att stå ut med allt detta.

Bäst är det dock när vi får följa Danny och hans partner Jackie Curatola (spelad av Jennifer Esposito) och Jamie och hans partner Anthony Renzulli som spelas av Nicholas Turturro som många säkert känner igen från TV-serien "På spaning i New York". Danny och Jackie löser de svåra fallen medan Jamie och Anthony de lite mer medmänskliga. Det är här serien är som bäst. Sämst blir det när som när familjen bestämmer sig för att de måste rädda kvar sin församlingspräst som hotas med förflyttning för att han anklagas (falskt naturligtvis) för sexuellt utnyttjande av en församlingsmedlem. Här frodas det genomgoda och jag kan inte låta bli att undra om det finns människor som Frank i verkligheten. Folk som är så genomgoda att allt annat är uteslutet. Köper man detta i Amerika eller tycker till och med de att det blir lite för mycket ibland?

Hur som helst, ta serien för vad den är. En polisserie med mer eller mindre realistiska fall och en familj som får familjen Cosby att framstå som familjen Bundy från "Våra värsta år" och du kommer att få en rätt bra upplevelse med säsong ett. Jag gillar serien och då framförallt av Donnie Wahlbergs insats. Han är suverän i rollen som Danny. Men även jag suckar ibland och undrar varför man samlat all godhet i en enda serien?

Det finns en hel del extramaterial med i boxen. Bland annat får vi borttagna scener från 14 av de 22 avsnitten. Vi får även sex dokumentärfilmer som beskriver hur serien gjordes när det gäller allt från hur relationerna mellan karaktärerna byggdes upp till själva inspelningen. Både skådespelare och de bakom kameran kommer till tals.

Vi får sen även lite Gag Reels och korta teasers för serien som kördes på TV i USA för att promota serien. Gott om extramaterial att gräva ner sig i alltså.

1. Av seriens 22 avsnitt är avsnitt nummer 18 bäst. Där kidnappas Dannys fru för att förhindra att han vittnar mot en gangster. Sämsta avsnittet är nummer 19 där familjen ska rädda sin församlingspräst från förflyttning.

2. Trots att de spelar far och son är Len Cariou (Henry) bara fem år äldre än Tom Selleck (Frank).

3. Säsong två av serien började visas i USA den 23 september.

HANS-ÅKE LILJA (2011-11-25)