En galnings äventyr

Alla som läst svenska på gymnasienivå bör ha stött på Cervantes "Don Quijote" någon gång - en parodi på riddargenren som samtidigt är en fars och en social kommentar. Sekvensen där Don Quijote slåss mot väderkvarnar borde vara den mest välkända ur boken, och den finns givetvis med i denna 130 minuter långa tv-filmatisering gjord av Hallmark/TNT 2000.

Alonso Quijano (John Lithgow) har läst så många riddarhistorier att han tappat förståndet och blir Don Quijote, en riddare redo att ge sig ut på äventyr. Han plockar med sig sin anställda Sancho Panza (Bob Hoskins) som väpnare och väljer ut en helt ovetande bondflicka (Vanessa Williams) och menar att hon är den fagra mön Dulcinea som han kommer att göra allt för.

Medan Quijanos familj och vänner oroar sig över hans sinnestillstånd, sticker Don Quijote och Sancho Panza ut på äventyr. Det första de möter är ett gäng jättar, menar Don Quijote. Sancho Panza ser väderkvarnar. Sen kommer de till ett slott där Don Quijote menar att han ska bli dubbad till riddare. Sancho Panza ser ett värdshus. Och så där fortsätter det - Don Quijote lever i sin inbillade fantasivärld medan Sancho Panza ser till att han inte blir ihjälslagen.

Familjen och vännerna försöker hitta på en lösning till att få stopp på äventyren, men samtidigt sprider sig ryktet om Don Quijote till societeten som ser en möjlighet till underhållning och förlöjligande.

Längden gör att den här filmatiseringen tappar tempo och känns utdragen, men i stora drag är den både bra och underhållande och välgjord. Fantasivärldarna, eller om man så vill - Don Quijotes verklighet, är snyggt gestaltad och skådespelet håller hög klass. John Lithgow är utmärkt i titelrollen som faktiskt delar ganska många egenskaper med paradrollen Dick Solomon ("Tredje klotet från solen") som han spelade samtidigt. Den här ständiga övertygelsen om att saker och ting är på ett visst sätt, när de i själva verket är på ett annat till exempel.

"Don Quijote" är i original en episk historia och jag tycker att man har fångat känslan på ett bra sätt i denna tv-filmatisering.

Ett antal gamla biografier, som verkar sluta när filmatiseringen gjordes och en trailer är vad som bjuds.

1. Filmatiseringen ska ha visats i Sverige i tre delar 2003. Jag vet dock inte på vilken kanal.

2. Trots att det är en amerikansk produktion finns den fortfarande inte utgiven för hemmamarknaden i USA.

3. Terry Gilliam har under en längre tid försökt göra en filmatisering delvis baserad på "Don Quijote", kallad "The Man Who Killed Don Quixote". Projektet har inletts och kollapsat flera gånger, och det första misslyckandet dokumenterades i filmen "Lost in La Mancha".

ANDERS JAKOBSON (2011-08-18)