Fånigast hittills men cool ändå

Överföringen av Marvelkaraktärer från serietidningar till stora rejäla filmproduktioner fortsätter och fortsätter och nu när man betat av de mest kända karaktärerna som Spider-man, Iron Man och Hulken börjar komma till de i mitt tycke lite smalare karaktärerna. En trogen Marvel-läsare har möjligen en annan åsikt, men den generella tittaren associerar nog namnet Thor till den nordiska asaguden än en tecknad figur.

Nu är det ju i och för sig samma karaktär, så oavsett hur man associerar så hamnar man ändå rätt. Jag kan tycka att det är lite märkligt med en asagud som superhjälte, men å andra sidan är det väl inte mindre märkligt än en kille som blivit biten av en spindel eller en man som blir stor och grön när han blir arg...

I slutet av "Iron Man 2" fick vi se hur Thors hammare Mjölner hittades i en öken i New Mexico och den scenen finns med även här, fast en bit in i filmen. Då har vi fått två inledningar serverade - dels har forskarna Jane Foster (Natalie Portman), Erik Selvig (Stellan Skarsgård) och praktikanten Darcy Lewis (Kat Dennings) blivit vittnen till ett mystiskt väderfenomen och kraschat in i en man som dök upp ur tomma intet, det vill säga Thor (Chris Hemsworth), och dels har vi sett hur nyss nämnda Thor förkastades ur Asgård av sin far Oden (Anthony Hopkins).

Biten i Asgård är ungefär en halvtimme lång och berättar mycket bakgrundshistoria. Om hur Oden slogs mot frostjättarna från Jotunheim och om hur Thor och hans bror Loke (Tom Hiddleston) växer upp i sin pappas skugga tills han är redo att utse Thor till ny asakung. Men precis när det ska ske upptäcks ett intrång där några jättar tagit sig in i Odens skattkammare på jakt efter en mäktig kristallkub, och även om asarnas specialprogrammerade vakt tar hand om inkräktarna blir den eldige Thor så vansinnig att han tar med sig några krigare till Jotunheim för vedergällning. Oden blir så arg på sin son att han fråntar honom hans krafter och förkastade honom till jorden som en vanlig dödlig man.

Här blir det minst sagt en kulturkrock när en asagud vaknar upp i en helt främmande värld, och varken han eller någon annan kan lyfta Mjölner som landat i närheten. Samtidigt händer det saker i Asgård - Loke får veta sanningen om vem han är, Oden faller in i någon sorts koma och jättarna avancerar i sin hämndaktion. Det blir en strid i två olika världar där Thor först måste bevisa sig värdig av sina krafter och sedan använda dem på rätt sätt.

I mitt tycke är "Thor" den fånigaste filmen i Marvel-serien hittills. Jag har svårt att sätta fingret på varför. Kanske är det för att hela grejen med asarna inte är lika exotisk för mig som svensk som den är för låt oss säga en amerikan. Men samtidigt är det inte dåligt gjort på något vis. Det är Kenneth Branagh som regisserat filmen och plockat inspiration från Shakespeares "Henry V" i sin tolkning av familjedramat i Asgård och visuellt sett känns den biten rätt kittlande. Jag gillar verkligen "regnbågsbron" som är en viktig plats i historien. Den ser verkligen inte ut som något man sett tidigare och i övrigt känns Asgård lite mer "lyxigt" än hur jag föreställt mig det sedan man hörde talas om den nordiska mytologin i grundskolan.

Lite fånigt alltså, men samtidigt coolt ändå. Filmen är ju en del i vägen till "The Avengers" där Thor kommer att vara en bland många hjältar, och det är kanske där han hör hemma på ett bättre sätt. Som en del i något större. Därmed inte sagt att "Thor" inte står bra på egna ben, men man får ta den med en nypa salt.

Dessvärre är det lite snålt med extramaterial på DVD-utgåvan av filmen. Kenneth Branagh bidrar med ett kommentarspår och man kan även slå kommentarer till de fyra bortklippta scenerna, som alla visserligen är bra men sannolikt borttagna för att de ger överflödig information, eller information som upprepas vid ett annat tillfälle.

Slutligen en liten peppfilm inför "The Avengers", vilket är trevligt att se.

Det finns betydligt mer på blu-ray-utgåvan.

1. Precis som i många av de andra Marvel-filmerna finns det en dold scen sist efter eftertexterna som ska fungera lite som en tråd till den kommande "The Avengers".

2. Av alla skådespelare som slogs om huvudrollen stod det till slut mellan de australiensiska bröderna Liam och Chris Hemsworth, där Chris alltså tog hem det, trots att han hejade på sin bror.

3. Jag erkänner att det varit lite besvärligt att vara konsekvent i den här recensionen. Jag har översatt alla namn och platser till svenska, men bibehållit engelska "Thor". Det hade känts konstigt att skriva Tor för filmen heter ju Thor...

ANDERS JAKOBSON (2011-09-20)