Bifigur med rik mytologi

Green Lantern, eller Gröna Lyktan som karaktärens svenska namn är/var, har alltid varit en bifigur för mig. Under den tiden jag läste serier som mest var han en hjälte som dök upp när Lagens väktare sammanstrålade - det vill säga Superman, Batman, Blixten, Höken och allt vad de hette. Hans egna äventyr har passerat förbi mig. Just därför blir jag lite förvånad över att det finns en så otroligt utvecklad mytologi kring karaktären. I seriesammanhang delar man in karaktären i tre olika tidsåldrar: The Golden Age, The Silver Age och The Modern Age. Den här filmen bygger på The Silver Age där en stridspilot vid namn Hal Jordan (Ryan Reynolds) som första människan någonsin får uppgiften att vara en Green Lantern.

Det finns nämligen 3600 olika Green Lanterns som vaktar var sin sektor av universum. Det är en uråldrig titel som har sin hemvist på planeten Oa, skapad just för dem, där de ännu äldre och visa Väktarna sitter. De som en gång skapade den intergalaktiska polisstyrkan Green Lantern Corps som är ämnade att bekämpa ondskan i alla dess former över hela universum.

Green Lanterns kraft är en grön energi formad av viljestyrka, med sin motsats i en gul energi formad av rädsla. En väktare experimenterade i hemlighet med den gula energin och omvandlades till Parallax, en svår fiende som bara blir större och större då den konsumerar rädsla. Den gröna lyktan Abin Sur lyckades fängsla Parallax men i samband med att han flyr, skadas Abin Sur och kraschlandar på jorden där han ber sin gröna ring att hitta hans ersättare.

Det är där Hal Jordan kommer in i bilden. Han är en smått galen stridspilot som lever i sin fars fotspår, en far som omkom tragiskt när Hal var ung. Men nu blir han uppfångad av kraften i Abin Surs ring och den döende utomjordingen ger honom ringen och den gröna lyktan som laddar den med energi, men inte några direkta instruktioner. Hal lyckas dock få så pass mycket liv i ringen att han transporteras till Oa där han får utbildning och kunskap om vad uppgiften går ut på.

Som synes är detta är ganska komplicerad och spejsad historia, och lyckligtvis kan man som tittare direkt relatera till Ryan Reynolds Hal Jordan som inledningsvis är precis lika konfunderad. Han möts dock av stor tveksamhet av den gröna lyktan Sinestro (Mark Strong) som anser att människosläktet är för svagt och ungt och han förstår inte alls hur hans bästa krigare Abin Sur kunde välja en sådan dålig ersättare. Hal får mycket att bevisa.

Tillbaka på jorden har Abin Surs lik omhändertagits och forskaren Hector Hammond (Peter Sarsgaard) har fått i uppdrag att dissekera liket, men i kroppen finns även en bit av Parallax som smittar Hector och han börjar förändras i takt med att den gula energin tar över honom. I ett första steg att verkligen bli en Green Lantern måste Hal slåss mot Hector för att sedan ställas mot en betydligt värre motståndare.

Filmen är som konstaterat väldigt spejsad och utspelar sig följaktligen mycket ute i rymden. Visserligen är man ju van vid att Superman flyger ut i rymden, men det känns lite skumt när Hal Jordan gör det. Sen är det förstås en mängd utomjordiska karaktärer som också känns konstiga. Mystiska figurer som alla har samma dräkt. Vad jag har förstått är dessa designade direkt ur serieäventyren och alltså "korrekta", men jag tycker att de ser rätt konstiga ut.

Trots det blir jag betydligt mer engagerad av filmen än vad jag hade trott. Nu är jag visserligen en sucker för seriehjältefilmer och det hjälper förstås en bit på vägen, men jag är nog lite smygsvag för Green Lantern också. Det är en cool karaktär och jag är ju även förtjust i Ryan Reynolds så kombinationen av action och lite humor genom Reynolds blir bra.

Bifigur eller inte, "Green Lantern" är inte så dum och jag kan gärna se fler filmer och i och med det mer av mytologin.

Fullspäckat med extramaterial. På blu-rayen ryms förutom bilden i både bio- och förlängd version så kallat Maximum Movie Mode där man kan få en massa bonusar medan man tittar. Fördelaktigt nog finns allt detta även att se separat i ett 40-minutersblock. Här får vi ta del av allt från design av miljöer och figurer till den CGI-kreerade kostymen och en hel del information om Green Lantern och mytologin.

Detta fortsätter i en separat featurette om just Green Lantern och kanske speciellt The Silver Age. Mycket bra för vi som inte riktigt hängt med i alla svängar. Vi får även ta del av hur Ryan Reynolds tränade för att bli Green Lantern och se ett antal bortklippta scener som i många fall är långt i från färdigställda. Det slår mig alltid hur komplicerat det måste vara att vara skådespelare i en blue/greenscreenmiljö och med en märklig dräkt på sig. Hur hittar man känslan och levererar rätt?

Till sist finns det ett digitalt nummer av Justice League att läsa samt ett litet smakprov från den animerade Green Lantern-serien. Den sistnämnda faller mig definitivt inte i smaken.

1. Hjältar åsido - i seriehjältefilmer är det skurkarna som känns mest spännande. Peter Sarsgaard får precis som många andra i filmen ett märkligt utseende, men tonen han levererar sina repliker med är helt perfekt. Jag gillar även Mark Strongs Sinestro som är skurken bland de goda snubbarna, om man säger så.

2. "Green Lantern" har varit på gång som film under en längre period. Någonstans runt 2004 var det i princip klart att det skulle bli en renodlad komedi av filmen med Jack Black i huvudrollen. Tur att det inte blev så till slut...

3. Trots att "Green Lantern" inte blev någon braksuccé så planeras det ändå för två uppföljare, varav grunden för den första sätts i filmens absolut sista scen, som kommer en bit in i eftertexterna.

ANDERS JAKOBSON (2011-12-27)