Samma visa igen fast lite tvärt om

I "No strings attached" möter vi Emma och Adam som varit vänner sedan barnsben. Rätt vad det är hamnar de i säng med varandra och då ingen av dem är speciellt intresserade av ett förhållande bestämmer de sig för att nöja sig med att ha sex med varandra. Inget gosande, inga frukostar tillsammans, inget sådant som par gör över huvud taget. Här är det bara sex som gäller. När som helst och var som helst. Det enda som kan ställa till det för dem nu är om någon av dem går och blir kär i den andre.

Det krävs väl knappast någon hjärnforskare för att räkna ut vad som händer eller hur? Först blir Adam kär i Emma men när hon inte vill ha ett förhållande bestämmer han att de inte ska ses mer. Och då blir naturligtvis hon kär i honom. Inget nytt under solen alltså. Det som skiljer "No strings attached" är att det här är tjejen som kommer på försent att hon faktiskt vill ha killen. Oftast, i de filmer jag sett, brukar det vara tvärt om så det kändes lite nyskapande. Det är dock inte tillräckligt för att filmen ska bli något annat än ett tidsfördriv. Dessutom ett som är alldeles för långt.

I rollerna som Emma och Adam ser vi Natalie Portman och Ashton Kutcher och där finns det faktiskt inget att klaga på. De fixar sina roller och gör det man ska. Att sen själva filmen är lite banal är ju knappast deras fel. Hur som helst, har man inget bättre för sig är "No strings attached" ett rätt hyfsat tidsfördriv men man får ta det för vad det är, det vill säga en dussinfilm.

Extramaterialet består förutom kommentarspår även av lite borttagna scener, två alternativa scener samt två kortare dokumentärer. En om själva filmen och en om den TV-serie Adam jobbar med.

Inget är speciellt upphetsande, men samtidigt är det ungefär vad man kan förvänta sig från en romantisk komedi.

1. Något jag slogs av är hur lång Ashton Kutcher är. Han var hela tiden huvudet längre än alla andra...