Världens näst värsta plats

"Tigerland" låter som en naturfilm, men är i själva verket ett Vietnam-drama från 2000 regisserat av Joel Schumacher. Titeln anspelar på en del av träningslägret Fort Polk i Lousiana, dit unga män skickades i tusental för att genomgå infanteriträning inför sin tjänstgöring på andra sidan Stilla havet. Befälen kallar det "the second worst place on earth".

Filmen följer vardagen hos en grupp unga rekryter 1971, precis innan de skickas iväg till kriget. I centrum står Bozz (Colin Farrell), en antiauktoritär skämtare som genast drar på sig sina befäls vrede, samt den idealistiske Paxton (Matthew Davis), som till skillnad från nästan alla andra är på plats helt frivilligt. Träningen på Fort Polk är av det tuffare slaget, komplett med skrikande befäl som hämtade ur "Full Metal Jacket". Bozz, som inledningsvis framstår som en oseriös clown, visar sig snart ha bra grepp om regelverket - han är bara inte intresserad av att följa det. I stället använder han sina kunskaper till att hjälpa olycksaliga vapenbröder, killar som draftats till kriget men egentligen är totalt olämpliga för uppgiften, att ta strid mot befälen och få frisedel från det militära.

Paxton har mer respekt för överheten. Han när författardrömmar och ser sig själv som en framtida Hemmingway, något han får utstå förlöjligande för från Bozz sida. Trots detta blir de båda vänner, vilket visar sig nödvändigt då allt naturligtvis inte är frid och fröjd bland rekryterna. Det största hotet mot kamratduon är psykopaten Wilson (Shea Whigham), en våldsam redneck som snabbt fattar misstycke för Bozz och hans rebelliska beteende.

Berättelsen är episodisk till sin natur men strömlinjeformad för dramatisk effekt. Manus är skrivet av Ross Klavan, som själv utbildades på Fort Polk och senare stred i Vietnam. I samband med Schumacher, en ojämn regissör som för varje "Falling Down" tycks krysta ur sig en "Batman & Robin", hans intima regi och ett dokumentärliknande kameraarbete skapas en känsla känsla av realism och närvaro. Man har satt ihop en väldigt stark skådespelarensemble, som ger liv åt de minnesvärda karaktärerna, och särskilt Farrells kvicka och genuint roliga rebell gör ett sympatiskt intryck. Att "Tigerland" för honom blev ett genombrott är inte förvånande. Inte en enda minut av "Tigerland" utspelas i Vietnam, men den bör ändå räknas till en av de absolut bästa i krigsgenren sen 80-talet.

Denna blu-ray-utgåva är full av bra bonusinslag. Förutom ett kommentarspår med Schumacher finns ett antal små intervjufilmer med bland andra regissör, manusförfattare, samt en del veteraner som själva genomgått träning eller tränat andra vid Fort Polk. Därtill finns casting sessions med Farell, en biotrailer samt några featurettes och tv-spottar.

1. "Tigerland" innebar Colin Farrells första huvudroll i en stor spelfilm.

2. Trots att filmen prisades av kritiker vid festivalvisningar nådde den aldrig en större biodistribution än till ynka fem salonger i USA.

3. Själva "Tigerland" var en sektion av Fort Polk man försökt göra så lik det riktiga Vietnam som möjligt, komplett med en fejkad by och träning med skarp ammunition.