Spännande spionthriller från förr

Chris (Matt Dillon) har inte någon speciellt bra relation till sin far Walter (Gene Hackman). Walter verkar trivas med ett tryggt jobb på brädgården och ojar sig över Chris lågt ställda ambitioner inför framtiden. När mamma/fru Donna (Gayle Hunnicutt) far i väg till Paris öppnar sig en möjlighet för lite manlig bonding i form av gemensamt fiske, men det hela slutar på ett helt annat sätt.

"Target - Livsfarlig måltavla" är en film från 1985 som utvecklar sig till en riktigt bra actionthriller av gammalt snitt med både fart och fläkt, otäcka skurkar och rafflande jakter, både till fots och i bil. Dessutom i Europa, vilket alltid är ett plus. Det finns en rad amerikanska thrillers som utspelar sig i Europa och det blir alltid extra bra av någon anledning.

Mitt i natten ringer telefonen i gräsänklingshemmet och Walter får veta att Donna försvunnit från sin turistgrupp. Hon har varit borta i två dagar. Chris blir vansinnigt orolig och vips sitter de båda på ett plan till Paris. Redan på flygplatsen börjar rafflet då en man konfronterar Walter med både en pistol och Donnas guldarmband, men så mycket mer händer inte förrän en annan man dyker upp och skjuter för att döda Walter, men i stället har ihjäl den första mannen. I tumultet roffar Walter åt sig den mördade mannens pass och vapen.

Snart ska Chris få anledning till att fundera över vem hans pappa egentligen är. Den smånervösa brädgårdsmannen verkar helt plötsligt oerhört värdsvan och pratar flytande franska. Walter kan inte hålla på sanningen längre utan förklarar att han är en före detta CIA-agent som drog sig tillbaka när Chris bara var ett barn. Nu misstänker han att Donna kidnappats av folk från hans förflutna och ett spännande äventyr inleds som ska ta dem till Tyskland i jakt på den skyldige. Men det är samtidigt något lurt med hela situationen som gör att de får vara extra mycket på sin vakt.

Jag slänger i "Target" i spelaren utan några större förhoppningar. Min förutfattade mening säger att filmen ska vara ännu en i raden av äldre thrillers som inte åldrats speciellt bra, men oj, vad fel jag har. "Target" står sig väldigt bra än i dag. Det är ett bra flyt i berättandet och generellt sett bra skådespel. För att vara en actionthriller är den ovanligt blodfattig, men har ändå en påtaglig spänning där man sitter som klistrad för att se hur det hela ska sluta. Vissa delar av plotten är oerhört enkla att lista ut då det är en del karaktärer man känner att de logiskt sett borde vara något helt annat än vad de utger sig för att vara, och visst är det så, men utöver det är filmen riktigt bra.

Regissören Arthur Penn, med filmer som "Bonnie & Clyde", "Little Big Man" och "Fyra vänner" i bagaget, ger oss en skickligt genomförd thriller som andas lite Bourne utan det extra lagret av våld. En effektiv film från förr som absolut håller fortfarande.

Inget, förutom en kopia av filmen på DVD.

1. Den svenska titeln "Livsfarlig måltavla" gör mig alldeles varm. Nostalgiska känslor från en tid då filmer fick överdrivet häftiga svenska titlar kommer tillbaka. För övrigt är "Livsfarlig måltavla" en totalt ologisk fras när man analyserar den. Är det måltavlan, det vill säga Walter som är livsfarlig eller är han en måltavla med fara för livet?

2. "Blu-ray-versionen har restaurerats i HD" står det på omslaget. Jag vet inte riktigt hur det är med det, men för att vara en film från 1985 ser den riktigt bra ut.

3. "I evacuate myself on your investigation" - kul mening som får en betydligt tråkigare översättning: "Bespara mig dina undersökningar".

ANDERS JAKOBSON (2011-10-02)