Spännande våldsamheter man minns

Trots namnet gör William Lustig oftast inte direkt lustiga filmer. Han blev känd 1980 med den brutala "Maniac", som blev indragen i den stora videovåldsdebatten i början av 80-talet men som nu kan köpas oklippt på svensk DVD för en dryg femtiolapp. En av hans mest framgångsrika filmer är "Maniac Cop" som nu släpps oklippt i Sverige för första gången.

En stor man knallar runt på natten och har ihjäl folk. Vittnen säger att han är klädd som en polis. Den unge polismannen Jack Forrest (spelad av Bruce Campbell) blir misstänkt när hans egen fru mördas, men kriminalaren McCrae tror inte att han är den skyldige. Forrest måste bevisa sin oskuld med McCraes hjälp, medan den galna polisen fortsätter att mörda...

Vi bjuds på spänning och blodiga våldsamheter, och med en speltid på 82 minuter hinner man inte tappa intresset. Kultskådisen Bruce Campbell spelar här ovanligt nog inte någon form av komisk karaktär, och det är lite annorlunda (och bra) att inte se honom som de mer kaxiga rollfigurer han brukar göra. Robert Z’dar och hans unika haka ger den galna polisen det speciella utseende som gör att man minns filmen längre än man vanligen gör i den här genren.

När filmen kom till Sverige 1989 så klipptes den med tio sekunder, men här får vi den helt oklippta versionen. Bilden är skarp med bra färg och mestadels bra kontrast, även om det kan bli lite problematiskt i mörka scener. Bilden är hyfsat ren med lite skräp här och där. Formatet är 1080i/25, men det fungerar bra ändå. Filmen gjordes i stereo, och det är vad vi får här i DTS-HD. Det är ett bra spår med bra bredd, speciellt i musiken, men när den amerikanska blu-rayen bjussar på ett 6.1-spår så förtar det lyckan lite. En direkt jämförelse av bildkvalitén mellan de två utgåvorna ger även där "deras" blu-ray fördelen, men skillnaden är inte enorm. Värre är det med:

...där vi får ingenting, när den amerikanska utgåvan innehåller bland annat 25 minuter intervjuer och sex minuter extra dialogscener filmade för den japanska tv-versionen. Snart släpps den även i England med ytterligare extramaterial.

1. Givetvis följdes filmen av två uppföljare. William Lustig och Robert Z’dar hängde med hela vägen, men Bruce Campbell var bara med i tvåan.

2. Campbells ständige följeslagare Sam Raimi dyker upp som tv-reporter.

3. Soundtracket innehåller sånger sjungna av skådisen David Carradine.