Börjar man slappna av för mycket?

Irene Huss firar 10 filmer med "Tystnades cirkel" där vi får se Irene och gänget jaga några otrevliga typer som kidnappar ungdomar för att sedan sexuellt utnyttja dem samtidigt som de filmar dem. Dessa filmer använder de sen för att pressa ungdomarna att inte berätta vad de varit med om. Nu går de dock för långt och en ung kille avlider. Polisen kallas in och jakten är i full gång.

Tyvärr måste jag erkänna att man, även om "Tystnades cirkel" i stort är riktigt bra, nu börjat slarva med manuset. För vad kan man annars kalla det när Irene, en erfaren polis och lite av en hönsmamma, efter att hört två inspelningar på sin mobils telefonsvarare som båda tyder på att en av hennes döttrar är i knipa (och hon vet att hon varit inblandad i saker tidigare) ändå inte ringer tillbaka direkt och inte förrän hon sitter hemma i soffan på kvällen med vinet upphällt börjar fundera på om det kanske ändå har hänt något? Känns inte alls som Irene Huss om ni frågar mig utan måste vara slarv från manusförfattarna.

Dessutom är man lite feg. Man vill gärna att Irenes dotter ska vara inblandad i de brott som sker, att hon ska vara ett offer. Man antyder det men man vågar inte riktigt ta steget ända ut. I stället skickar man fram bästa kompisen som får ta smällen. Det som hade varit riktigt intressant är ju om Irenes dotter blivit offer och på så vis tvingat Irene att omvärdera hela sin tillvaro. Men som sagt, det steget vågar man inte ta fullt ut.

Trots detta är dock "Tystnades cirkel" en av de bättre filmerna i serien och den håller samma klass (förutom de tidigare invändningarna då) som tidigare filmer i andra omgången. Och även om jag hade en aning om vem som kunde vara den skyldige blev jag inte helt säker förrän jag fick det bekräftat. Och då visade det sig dessutom att det skett mer bakom kulisserna än man kunnat ana…

En kort intervju med en filmfotograf som egentligen inte säger något alls.

1. Omslaget till filmen är tyvärr ett av de fulaste.

2. Ta bort dessa meningslösa judoscener som dyker upp mitt i filmen. De tillför inget och är dessutom riktigt tråkiga att titta på.