Sorgligt och vackert samma gång

Marley (Kate Hudson) levet det perfekta livet enligt henne själv. Hon har en bra karriär, olika killar när hon känner för det, en hängiven hund och flera nära vänner som älskar henne. Marley behöver ingen man för att vara nöjd med sitt liv oavsett vad alla andra säger. Att binda sig är inte hennes grej.

En dag besöker hon läkaren eftersom hon senaste tiden inte mått så bra. Där får hon beskedet tjocktarmscancer och helt plötsligt vänds hennes liv upp och ned. Från att ha varit en ung, glad och sprudlande tjej måste hon acceptera sin dödsdom. När Marley sövs ned för att genomgå en undersökning drömmer hon att hon träffar Gud. I Marleys dröm är dock Gud Whoopi Goldberg som spelar sig själv. Whoopi ger Marley tre önskningar och inte trodde väl Marley att de skulle slå in. Dessutom är läkaren Julian (Gael García Bernal) väldigt attraktiv och ganska snabbt fattar Marley tycke för honom.

Det här är en film som landar under genren romantisk komedi. Ändå vill jag allt starkt hävda att det har ganska mycket drama över sig. Visst är filmen både rolig och romantisk på ett alldeles lagom vis, men med tanke på att huvudkaraktären faktiskt drabbas av cancer och tvingas genomlida massa skit så är den ju även väldigt sorglig. Dock är grundbudskapet riktigt vackert och hela filmen känns väldigt fin.

Här skrattar man och gråter. Man drar på munnen och ler igenkännande och de övriga skådespelarna så som Whoopi Goldberg, Kathy Bates, Lucy Punch, Romany Malco, RoseMarie DeWitt och Peter Dinklage gör alla en bra insats och bidrar till den sköna stämningen. Kate Hudson gör även hon ett bra intryck och det är faktiskt på något vis skönt att se henne i en lite mer allvarlig roll även om karaktären har svårt för att vara just det, allvarlig.

1. Undrar om det är mer regel än undantag, men när en person har cancer i amerikanska filmer sitter de väldigt ofta i en stol med en filt över sig och någon slags huvudbonad.

2. På IMDB har filmen faktiskt fått genren drama också, helt rätt.

3. Just titeln "A little bit of heaven" får en oväntad och rolig förklaring en bit in i filmen.