Fascinerande levnadsöde utan förklaring

När den nyblivne presidenten Nelson Mandela skulle öppningstala inför Sydafrikas första demokratiskt valda parlament 1994 valde han att recitera en dikt av den vita poeten Ingrid Jonker. Dikten var "The child (who was shot dead by soldiers at Nyanga)" och publicerades första gången 1963, mitt i det femårsspann som filmen täcker. Det är också de sista fem åren av Ingrid Jonkers liv.

När filmen tar sin början 1960 håller Ingrid på att drunkna under en simtur. Hon blir räddad av författaren Jack Cope och de båda inleder en het romans. Ingrid kämpar dock mot inre demoner vilket gör deras liv tillsammans till en berg- och dalbana. I takt med att Ingrids relation till sin pappa - bra spelad av en lågmäld Rutger Hauer - försämras så glider Ingrid allt djupare in i alkoholmissbruk och depression.

"Black Butterflies" väcker känslor. Inte så mycket för den minimala Apartheid-skildringen och regimens förtryck mot den svarta delen av befolkningen. Det finns där hela tiden som bakgrund men det är inte alls vad filmen handlar om. Detta är ett porträtt av en trasig och förvirrad konstnärssjäl. Ibland lugn och djupsinnig, som när hon skriver sina dikter eller betraktar orättvisorna i landet. Ibland impulsiv och smått vansinnig, som när hon med en axelryckning förklarar att hon sagt upp sig från sitt arbete för att kunna vinka av Jack som skall resa bort.

Om Ingrid led av depression eller någon annan psykisk sjukdom går filmen aldrig in på att försöka förklara. Det hade varit intressant att få se mer av den unga Ingrid. Hennes tonår och tiden fram till sitt giftermål. Visserligen hade det säkert givit en längre film men som det nu är känns det som att karaktären Ingrid är ofullständig. Det är fascinerande men vi får inga förklaringar.

1. I efterhand läste jag den engelska Wikipedia-sidan om Ingrid Jonker. Den ger bland annat en helt annan bild av hennes relation till sin pappa.

2. Rutger Hauer hamnar aldrig fel. Han tillhör det där fåtalet skådespelare som i stort sett aldrig gör en mindre bra insats. Här glänser han inte, men jösses vilken hög lägstanivå han visar upp.

3. Både Carice van Houten som spelar Ingrid och Liam Cunningham som spelar Jack återförenas i HBO-serien "Game of thrones" andra säsong. Det återstår dock att se om deras respektive karaktärer delar någon scen.

THOMAS HELSING (2011-11-06)