Rasande snygg men oroväckande svag

"Bilar" från 2006 anses av många vara Pixars största flopp och det finns siffror och statistik som bekräftar det påståendet. Med undantag för Pixars två första biofilmer "Toy Story" och "Ett småkryps liv" är det den film som spelat in minst pengar på biograferna. Det är den enda filmen sedan 2001:s "Monsters, Inc" som inte vunnit en Oscar för Bästa animerade film och på recensionssamlingssajten Rotten Tomatoes ligger filmen på bleka 74% medan alla andra Pixar-filmer ligger mellan 91-100%.

Själv har jag försvarat filmen och anser den vara en ganska trevlig historia där Pixars förmåga att ge mänskligt liv till djur och tingestar är kanske som mest tydlig. Dock känns ämnet med bilar och speciellt racerbilar lite smalt och som en förklaring till varför den inte riktigt gått hem. Att man då valde att göra en uppföljare känns som ett lite märkligt val och tyvärr blev slutresultatet inte helt lyckat. Filmen ligger på pinsamma 37% på Rotten Tomatoes och det pratas nu om att filmen är i farozonen för att inte ens bli nominerad till en Oscar.

Nåja, någon film måste ju vara sämst också. "Bilar 2" är förstås inte någon usel film. Hur dålig den än må vara på en Pixar-skala så är den fortfarande mycket bättre än vad vissa andra animationsbolag fått ut, så det handlar alltså om sammanhanget. Det största felet med filmen är att man fallit in i en liknande ond cirkel som till exempel "Madagaskar"-serien råkade ut för - att man flyttat fokus från huvudpersonen till en skruvad sidokaraktär. Nu har kanske Lightning McQueen aldrig varit en speciellt utpräglad huvudperson så det är inte så konstigt att det nu är bärgaren Mater som är i fokus. Mellan filmerna har ju kortfilmerna med "Bärgarens hejdlösa historier" gjorts och "Bilar 2" känns i mycket som en väldigt förlängd hejdlös historia.

Lightning kastas in i en Grand Prix-tävling med ett antal olika tävlingsbilar som gemensamt ska använda sig av det alternativa bränslet Allinol för att bevisa att olja och bensin inte är nödvändigt för snabba bilar längre. Lightning provoceras egentligen in i tävlingen av en kaxig Formel 1-bil som menar att han är snabbast och därmed punkt. Samtidigt får vi se hur ett antal skräpbilar under ledning av Professor Zündapp konspirerar och övervakas av agentbilen Finn McMissile.

I samband med den första tävlingen i Tokyo ramlar bärgaren Mater mitt in i smeten och misstas för att vara en amerikansk agent och lyckas samtidigt förstöra det första loppet för Lightning vilket leder till att de blir ovänner och sticker åt varsitt håll. Det är då Mater hamnar i spionäventyret fullt ut och det ska dröja en tid innan de båda vännerna förenas igen. En tid fylld av rafflande äventyr både på och utanför tävlingsbanorna.

Att blanda in en spionhistoria i mixen är att göra filmen ännu mindre tillgänglig och då första filmen ändå hade lite hjärta känns det som man missat det emotionella anslaget denna gång. Det finns visserligen lite spänning i vännernas relation när den får en törn, men inget som kan mäta sig med den första filmen. De flesta karaktärerna från "Bilar" finns med, men har så liten plats att de knappt tar något utrymme alls. Vad man däremot kan lägga till pluskontot är filmens utseende som är läckert värre. Jag har alltid gillat "Bilars" stil och med en mängd nya spännande miljöer som en oljerigg, Tokyo, Paris, italienska Rivieran och London blir det visuellt extremt läckert. Jag gillar även hur Pixar "bilifierar" allt möjligt från vår värld, från japansk tv-reklam till Beefeaters vid Buckingham Palace. Det är roligt och snyggt.

"Bilar 2" känns oroväckande svag, men samtidigt är jag inte speciellt orolig inför deras kommande filmer. En svag film bland ett helt batteri av nästan prickfria filmer är inget att oroa sig för. Jag blir fortfarande underhållen av filmen, men det är troligen ingen Pixar-film jag kommer att återvända till med samma frekvens som några av de andra titlarna.

Oerhört tunt med extramaterial. Vill ha någon form av bakommaterial får man nöja sig med kommentarspåret som visserligen bjuder på en hel del matnyttigt på den fronten.

I övrigt finns det två kortfilmer. Den första är den första i en rad planerade "Toy Story"-kortfilmer. Här handlar det om en utebliven Hawaiisemester för Ken och Barbie som de andra leksakerna ser till att genomföra efter bästa förmåga, och den andra är en "hejdlös historia" med Mater där han menar att han kan flyga.

I förpackningen finns även en DVD-version av filmen.

1. Alla röstskådespelare - Owen Wilson, Larry The Cableguy med flera - är tillbaka med undantag för de avlidna Paul Newman och George Carlin. Newmans karaktär skrevs bort ur filmen och Carlin ersattes av Lloyd Sherr som gör en bra imitation.

2. Bland de nya röstskådespelarna finns Michael Caine som Finn McMissile, John Turturro som Formel 1-bilen Francesco och Eddie Izzard som Allinolbossen Sir Miles Axlerod.

3. Det är inte enbart bilar i "Bilar 2", det finns även båtar och plan och i slutet av Mater-kortfilmen vänder han sig direkt mot...eh...kameran och säger att någon borde göra en hel film om plan. Det är precis vad som kommer att hända - våren 2013 kommer direkt-till-video spin-offen "Planes" med de karaktärer som introduceras i kortfilmen. Dock kommer inte Pixar att producera filmen, utan det är DisneyToon Studios som gör det. En teasertrailer, som mycket väl kan ha varit utdrag ur kortfilmen, figurerade på nätet under en kort period tidigare i år.

ANDERS JAKOBSON (2011-11-23)