Tredje gången gillt?

Sam Witwicky är tillbaka i en tredje film om Transformers. Han har sedan sist fått medalj för sina insatser av självaste presidenten. Vad han dock inte fått är ett jobb. Vår hjälte måste alltså ge sig ut på jobbintervjuer, något han inte är speciellt förtjust över. Men vad ska man göra. Han behöver pengar. Några dagar in på sitt nya jobb, på postrummet på ett stort företag, kontaktas han av en person som påstår att de onda transformerna, Decepticons, är tillbaka. Sam beger sig genast iväg för att varna Autobots, de goda transformerna som lovat att skydda jorden och dess innevånare.

Det visar sig nämligen att man 1962 såg något som slog ner på månens baksida och detta var den verkliga anledningen till att man fick så bråttom att skicka upp folk till månen. Det var naturligtvis en transformer som kraschat men det fattade man inte 1963 när den första människan landade på månen. Nu tar sig dock Autobotsarna upp till månen och hämtar hem deras tidigare ledare samt några viktiga delar som lagat gömda uppe på månen sedan 1962.

"Transformers: Dark of the Moon" är tyvärr ingen höjdarfilm. Precis som i "Transformers: De besegrades hämnd " har man valt att satsa på humor och action. Humorn är dock helt felplacerad och passar inte alls in i filmen och efter att ha suttit i två och en halv timme och kollat på filmen känns det som om jag fått action så det räcker i flera månader. Tyvärr har man inte satsat lika mycket på manuset viket ger oss en rätt tunn historia som dessutom inte heller är speciellt intressant. Det känns mest som om man velat slänga ihop så mycket action och specialeffekter som man kunnat få in i de 150 minuterna. Dock måste jag erkänna att specialeffekterna oftast är riktigt imponerande.

Men tyvärr, "Transformers: Dark of the Moon" är en film man kunnat klara sig utan. Dess handling är så tunn att jag nu en halvtimme efter jag sett färdigt knappt kommer ihåg den. Skådespelarinsatserna duger men är långt ifrån så bra som man kunnat hoppas. Och i och med det räcker inte ens de imponerande specialeffekterna för att rädda filmen. Det känns som om det börjar bli dags att skrota de stackars transformerna nu.

1. Sam har två små transformers boende hos sig när filmen börjar. Fel, fel, fel. Känns bara larvigt.

2. Effekterna när Decepticons river staden är väldigt imponerande.

3. Transformern Laserbeak var i originalserien ett kassettband men det ansågs för uråldrigt här så han fick bli en dator och en laserskrivare istället.