Speciell svensk film om rätten till sitt liv

George (Sven-Bertil Taube) fyller 73 år och är änkling med två vuxna barn. Hans hemhjälp Maria (Rebecca Ferguson) stjäl hans ägodelar, grannen Olof (Iwar Wiklander) är hans enda nära vän och barnen Johan (Dan Ekborg) och Susanne (Malin Morgan) har inte varit de bästa barnen och vill nu sälja sin pappas hus bakom ryggen på honom. George är fullt kapabel att styra sitt eget liv men barnen vill åt pengarna. Samtidigt hälsar tre mysko figurer på George som tidigare funnits i hans liv men som i dag är döda. Dessutom kan han aldrig komma över kärleken till den franska kvinnan han träffade i sin ungdom.

Det här är verkligen en speciell film. Den följer egentligen inte alls ramarna och det är omöjligt att veta hur den ska te sig och vilka vändningar den kommer att ta. Taube är briljant i sitt skådespeleri och det är intressant att få följa en gammal mans liv som ser tillbaka på åren som gått och hur allting blev. Hans relation med den drygt 20-åriga Maria är om möjligt ännu mer speciell och Ferguson gör en riktigt bra insats och hennes skådespel från "Nya Tider" är som bortblåst, nu ser vi en riktig skådespelerska.

Trots att Maria är en hemsk människa på alla sätt är hon fascinerande och det är hennes karaktär tillsammans med Georges som gör att filmen blir intressant och spännande. Det här känns verkligen som en udda konstellation och jag gillar det. Det är dessutom inte bara Maria som är hemsk utan Georges barn är två mer eller mindre vidriga människor som inte bryr sig ett skit om sin pappa, eller?

Vi får här berättelsen om en gammal mans rätt att bestämma över sitt eget liv och hans kamp om just den rättigheten som ger en rad bisarra händelser till följd.

1. Richard Hobert som ligger bakom regin har lyckats riktigt bra den här gången och filmen är inspelad i norra Sverige och på det viset får vi ta del av mycket fin natur i Luleåtrakten.

2. För alla som inte läst franska så uttalas det "Antibb", vilket var ett dilemma för mig innan det sades i filmen.