En blek Bourne-kopia

De flesta har säkert sett "Bourne"-filmerna där Jason Bourne inte vet vem han är och måste, jagad av en massa elakingar försöka komma på det, eller hur? Lite samma sak händer i "Abduction" där vi möter Nathan som under ett skolarbete förstår att han kanske inte är den han tror han är. På en sida om förvunna barn hittar han en bild av sig själv och inser då att hans föräldrar inte alls är hans föräldrar. Frågan är vem är han egentligen kan lita på och innan han hinner fråga sina "föräldrar" mördas de av lönnmördare. Nathan tvingas nu själva försöka komma fram till vem han är och vem han faktiskt kan lita på medan han gör det.

"Abduction" känns som sagt lite som ett plagiat på "Bourne"-filmerna fast mycket sämre. Nathan går fortfarande i skolan men blir när det gäller värsta stuntkillen och det känns inte alls troligt att han skulle bli det. Det känns mest som om man velat få honom till en tuffing som kan ta sig an i stort sett vad som helst vilket känns helt orimligt. Tyvärr blir det heller inte bättre av att Nathan spelas av Taylor Lautner som de flesta säker känns igen som Jacob i "Twilight"-filmerna. Här är han dock helt fel och känns mest som om han fick rollen för att locka en kvinnlig publik till filmen.

Så, förmodligen ville man göra en rafflande actionrulle men fick i stället en överdriven film som inte allt känns trolig. Som elakingen ser vi förresten Michael Nyqvist som tydligen gör sin Hollywood-debut här. Tyvärr är det inget att vara stolt över. Han gör förmodligen det han ska men han spelar en rysk agent som inte säger så värst mycket och mest känns som om han går omkring och verkar sur över något. Och det känns verkligen tråkigt.

Nä, "Abduction" är inget vidare. Den funkar kanske som tidsfördriv om man verkligen inte har något annat att se men nästan vad som helst skulle tyvärr vara bättre.

1. Nathan har vaktats hela sitt liv för att han kanske i framtiden ska tas som gisslan av någon som vill ha något från någon annan? Nä, känns helt galet. Gör om, gör rätt.

2. Tydligen ska idén till filmen komma från en bild på en ung kille som ser sig själv på en hemsida för försvunna barn. Manuset skrevs på två månader.

3. Slutet är riktigt uselt. Vi får inte se vem det är Nathan pratar med men ändå är det filmat som om det skulle vara någon vi känner och jag var helt övertygad om att man skulle få se vem det var och att det var någon man kände igen. Men tyvärr...

HANS-ÅKE LILJA (2012-03-15)