Ett bankrån mindre än 30 minuter…

Nick jobbar som pizzabud och lever med pressen att han måste leverera de beställda pizzorna inom 30 minuter eller så får han själv stå för kostnaden. Något han verkligen inte vill. En dag får han en körning ut till ett industriområde där två män utklädda i gorilladräkter väntar på honom. Det är Dwayne och Travis som är i ett stort behov av pengar. Dwayne ska nämligen betala en hitman 100 000 dollar för att mörda hans pappa så han får ut sitt arv och då de inte själva vill råna en bank och riskera att åka fast kidnappar de Nick, sätter fast en bomb på honom och tvingar honom att utföra ett bankrån för att de inte ska utlösa bomben. Nick beslutar att ta hjälp av sin polare Chet och få det gjort så fort han kan.

Filmen, som fått sitt namn efter den 30-minutersregel pizzerian Nick jobbar på har, är lite smårolig. Den är ganska så förutsägbar och karaktärerna rätt överdrivna men den underhåller och det är ju det som är meningen med en film som denna. Nu skulle den kanske kunna tagga ner lite för att få lite mer trovärdighet och samtidigt inte bli så flamsig men jag tror att den är ungefär som de som gjort den tycker att den ska vara. Med tanke på att det är Danny McBride och Nick Swardson som spelar Dwayne och Travis går det inte att komma ifrån att det blir lite överspelande.

Men i stort är filmen rätt underhållande och även om den inte är något man minns efter att man sett den underhåller den för stunden och det duger för mig när det gäller den här typen av filmer. Dessutom finns det faktiskt en del roliga scener i filmen…

Som vanligt får vi ett picture-in-picture-kommentarspår (frågan är hur många som orkar se det?) och några dokumentärer om filmen. Som vanligt berömmer alla varandra och vi får se lite vad som hände under inspelningen. Problemet är väl att det inte alltid är så spännande att se hur den här typen av filmer spelas in. Det är ju inte en massa specialeffekter och så vidare. Lite finns det ju men det blir aldrig riktigt fängslande.

Sen får vi naturligtvis borttagna scener och misslyckade tagningar. Vad vore detta för extramaterial till en komedi utan dem?

1. Jesse Eisenberg som spelar Nick känner säkert flera av er igen från filmen "The Social Network" där han spelar Facebooks grundare.

2. Efter att ha sett filmen känns titeln rätt missvisade…