Dolph Lundgrens nya karriär

Visst sitter man ibland på kammaren och funderar på vad Dolph Lundgren gör i just detta nu. Mig händer det typ … någon gång om året. Så landar det då en film från Scanbox som ger ett klart och tydligt svar. Farbror Dolph, i år 50 bast, har blivit regissör och det har blivit en jävla fart på verkstaden. "The Mechanik" är hans andra film sedan 2004 och i pipelinen ligger ytterligare fyra filmer. Det betyder hela sex filmer på fyra år som Lundgren både skrivit (ibland dock bara story) och regisserat (ibland med medregissör). Dessutom spelar han, som i "The Mechanik" också huvudrollen. Det här tycker jag var jävligt imponerande och blev oerhört nyfiken på resultatet.

I "The Mechanik" spelar Dolph Lundgren en före detta rysk elitsoldat, Nikolai Cherenko, som skolat om till bilmekaniker (han är så skicklig att ha kan laga ryska armélastbilar med nylonstrumpor och cayennepeppar). Han har slagit sig ner på ryska landsbygden med sin fru och son. Där blir han inblandad i en knarkuppgörelse. Gangsterbossen Sasha (Ivan Petrushinov) dödar både fru och son. Cherenko ger sig ut efter hämnd, skjuter Sasha och flyr till USA, där han tillbringar sju år. Men Sasha dog aldrig. Och först när en rysk mamma kommer till Cherenko och ber om hjälp att spåra hennes kidnappade dotter Julia (Olivia Lee) förstår Cherenko detta. Några minuter in i filmen har vi alltså en sammanbiten Dolph Lundgren med ett klart uppdrag – frita Julia och en gång för alla ha ihjäl den där Sasha.

Plotten är inte mer komplicerad än en incheckning på Arlanda och filmen är knappast något som går till filmhistorien. Men det är ändå en sevärd film. Tomheten i ett svartvitt manus vägs upp av ett bra tempo, ett bra foto och ett intensivt klipp. Själva produktionen är snygg, med välgjorda effekter och snygg koreografi. Till och med musiken är helt okej. Och man kan konstatera att Dolph Lundgren inte är en regissör i klass med Michael Mann men han vet hur folk ska se ut när de uttrycker känslor. Om man begränsar känslorna till rädd, arg och mordisk. Har man inga krav är det här en okej action, varken mer eller mindre. Och sevärd om man är intresserad av Dolph Lundgrens nya karriär.

Här finns en bakom kulisserna-film och trailer. Bakomfilmen är tjugo minuter om ett entusiastiskt filmgäng som tycker om vad de gör men är helt medvetna om att det inte är världens största filmproduktion. Ingen skådespelare utom Dolph Lundgren har gjort stora roller. Det är hårt arbetande människor utan egen trailer och miljondollargage.

Lundgren ger sin syn på skådespeleri i bakomfilmen: "Att slappna av och inte oroa sig så mycket." Om regi: "Att vara mer organiserad."

1. Ja, alla vet väl att Dolph egentligen heter Hans Lundgren och är från Spånga. Han är teknist i botten, med studier till kemiingenjör.

2. Ryssen Ivan Petrushinov, som spelar gangsterboss i filmen, ser exakt ut som Beppe Wolgers onda tvilling.